انتخاب قالب شرکت با توجه به مسئولیت مدیران و شرکاء | ثبتیکال

انتخاب قالب شرکت با توجه به مسئولیت مدیران و شرکاء

انتخاب قالب شرکت با توجه به مسئولیت مدیران و شرکاء
امتیاز این پست

شرکت های تجاری بنا برتصریح ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم به قرار ذیل می باشند .
1. شرکت سهامی
2. شرکت با مسئولیت محدود
3. شرکت تضامنی
4. شرکت مختلط غیرسهامی
5. شرکت مختلط سهامی
6. شرکت نسبی
7. شرکت تعاونی تولید و مصرف
حقوق دانان انواع شرکت ها را از جهات مختلف دسته بندی کرده اند. در واقع، صاحب نظران و حقوقدانان با ارائه تقسیم بندی های مختلف این امکان را برای علاقه مندان به تشکیل شرکت فراهم نموده اند تا اقسام و انواع شرکت های تجاری را متناسب با خواست و نیاز خود در اختیار داشته باشد. یکی از این نیازمندی ها این است که علاقه مندان باید بدانند میزان مسئولیت هر یک از مدیران و شرکاء به تناسب نوع شرکت ثبت شده در چه وضعیتی قرار دارد. آیا مسئولیت مدیران در یک شرکت تضامنی یا نسبی که سرمایه چند شریک که خود دخالت در مدیریت شرکت دارند تفاوتی ندارد ؟ پاسخ سوال روشن است مدیر در شرکت سهامی عام به نمایندگی از سهامداران امین تلقی می گردد. زیرا سهامداران به اعتماد و اعتقاد به مدیریت او در امور مدیریتی دخالت ندارند در حالی که شرکت تضامنی شرکاء خود دخیل در تصمیم گیری بوده اند و گاه به تناسب دخالت یکی از شرکاء از مسئولیت دیگری کاسته می شود. بنابراین حقوقدانان برای تسهیل در تصمیم گیری در ثبت نوع شرکت های تجاری شرکت ها را بر اساس کمیت و کیفیت مسئولیت به چهار نوع تقسیم نموده اند که عبارتند از :

  • شرکت های سرمایه ای

در این شرکت ها مسئولیت شرکاء محدود به میزان سرمایه یا درصد سهام سرمایه هر یک از شرکاء است یا به عبارتی شرکت هایی هستند که در آن فقط سرمایه دخالت دارد. در این شرکت فقط سرمایه مورد توجه است نه شخص سرمایه گذار زیرا مسئولیت هر یک از سهامداران در مقابل اشخاص ثالث به حصه خود که سهم نامیده می شود محدود می گردد و از مشخصات بارز این شرکت ها قابل انتقال بودن سهام است و با فوت سهام دار اوراق سهام به وراث وی منتقل می گردد در حالی که به حیات شرکت خدشه ای وارد نمی شود.

  • شرکت های شخص

در این نوع شرکت ها مسئولیت شرکاء نامحدود است و تعهدات شرکت تسری به همه دارایی شرکاء می نماید. در چنین شرکت هایی اعتبار اشخاص به ضمانت شرکاء نقش اساسی در آن دارد. در این نوع شرکت ها شخصیت و روابط شرکاء با یکدیگر اهمیت مخصوص دارد و مسئولیت هر یک از شرکاء ضامن در مقابل اشخاص ثالث، نامحدود و تضامنی است و شخص ثالث می تواند برای وصول طلب خود به فرد فرد شرکاء مراجعه نماید و شریک ضامن ملزم به تادیه طلب شرکت می باشد. اصولاَ در شرکت های شخصی سهم الشرکه در حال حیات یا پس از فوت انتقال نیست مگر با رضایت سایر شرکاء.

  • شرکت های مختلط

در اینگونه شرکت ها مسئولیت بعضی از شرکاء محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت عده دیگر نامحدود است که شرکاء  دسته اول را شرکای عادی و شرکاء دسته دوم را شرکاء ضامن گویند. این شرکت در واقع از اختلاط شرکت های سرمایه ای و شخصی به وجود می آیند و فلسه وجود آن به قانون 1303 قانون تجارت بازمی گردد زیرا در قانون مذکور سه شرکت تضامنی پیش بینی شده بود یعنی اول شرکت سهامی ( سرمایه ) ، دوم شرکت ضامنی ( شخصی) و سوم ترکیبی از هر دو ( مختلط).

  • شرکت های کمیتی

در شرکت های کمیتی که با هدف رفاه اعضا تشکیل می شود تعداد شرکاء زیاد بوده و شرکاء هیچ مسئولیتی ندارد. مانند شرکت های تعاونی فراگیر ملی که نوعی تعاونی متعارف یا سهامی عام است که برای فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی تشکیل می شود تا جایی که هفتاد درصد اعضاء آن باید از سه دهک پایین درآمدی باشد و یا شرکت تعاونی مسکن که به جهت تهیه زمین و احداث ساختمان و واگذاری آپارتمان نقداَ یا به صورت اقساط به اعضاء آن به جهت رفع نیاز مسکن در راستای تحقق اهداف قانون اساسی تشکیل می شود و هدف از آن انجام معاملات تجاری به معنای خاص خود نمی باشد و یا شرکت تعاونی مصرف که هدف از آن تامین نیازمندی های اعضاء و خانواده های آنان و ارائه برخی خدمات است.
در صورت مواجه شدن با هرگونه سوالی با ما تماس حاصل فرمایید.
پاسخگوی سوالات شما هستیم.

مدارک لازم جهت تاسیس شرکت
جهت انجام هرگونه فعالیت تجاری و غیرتجاری سازماندهی شده می توان از طریق ثبت یک شرکت و یا موسسه اقدام نمود. ثبت شرکت  نخستین گام برای کسب وجهه حقوقی شرکت است که متضمن مراحلی است.

  • مدارک مورد نیاز جهت تاسیس و ثبت شرکت به قرار ذیل است :

1. کپی کارت ملی و شناسنامه و کارت پایان خدمت باید در دفاتر اسناد رسمی اصل شوند. ( هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
2. سمت اعضاء ( مدیر عامل ، رئیس هیات مدیره و نایب رییس و بازرسین )
3. تعداد سهام شرکت و اعضا ( حداقل ا سهم اعضای هیات مدیره )
4. اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
5.  تعیین مدیران شرکت و سمت آن ها ( مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، نایب رییس هیات مدیره )
6.  میزان سرمایه شرکت
7.  موضوع فعالیت شرکت
8. تعیین سهامداران و میزان سهام آن ها
9.  اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
10. تعیین بازرسین شرکت ( مخصوص شرکت های سهامی خاص)
11. گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره،
12. گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکت های سهامی خاص)
13. آدرس و کد پستی شرکت
14.  آدرس و کد پستی تمام اعضا بعلاوه شماره همراه

  • نکته

– اعضای هیات مدیره و مدیر عامل نباید هیچ گونه شغل دولتی داشته باشند .
– مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد .
– در شرکت سهامی خاص، دو بازرس اصل و علی البدل باید وجود داشته باشد.
بازرسان مجاز باید دارای شرایط حسن شهرت و عدم محکومیت کیفری موثر ؛ حداقل مدرک تحصیلی لیسانس در یکی از رشته های متناسب با وظایف محوله ، حداقل 5 سال سابقه کار مفید ؛ عدم اشتغال به نمایندگی در مجلس شورای اسلامی باشند و هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل نداشته باشند.
در انتها خاطر نشان می شویم، موسسه حقوقی ثبت ایده با کادری متخصص و مجرب در زمینه ی ثبت شرکت خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.
برای این امر ، کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است