تشریفات ثبت شرکت سهامی عام | ثبتیکال

تشریفات ثبت شرکت سهامی عام

تشریفات ثبت شرکت سهامی عام
3.3 (66.67%) 3 votes

شرکت سهامی به عنوان کامل ترین نوع شرکت سرمایه ای شرکتی تجاری است که در آن حقوق شرکاء که سهامدار نامیده می شوند، به وسیله اوراق قابل معامله ( سهام ) مشخص می شود.
شخصیت سهام دار در این نوع شرکت ها فاقد اهمیت و اصل حاکمیت سرمایه مهم و تعیین کننده است. به عبارت دیگر تحصیلات، سن ، ثروت ، موقعیت خانوادگی ، وضعیت طبقاتی و نفوذ سهام دار هیچ گونه تاثیری بر میزان رای یا مسئولیت وی در شرکت ندارد و فقط تعداد سهام و آرای وی می تواند در نفوذ و کنترل بر شرکت سهامی موثر باشد.
در مورد شرکت های سهامی که در موقع تصمیم موسسان به تشکیل آن، سرمایه لازم توسط خود آنان یا اشخاصی که قبلاَ با تشکیل شرکت موافقت کرده اند، تامین شده است . تشریفات قانونی مربوط به تاسیس شرکت در یک روز با تشکیل مجمع عمومی موسسان شرکت انجام می گیرد. در مواردی که سرمایه شرکت باید از طریق پذیره نویسی تامین گردد انجام تشریفات قانونی در یک روز میسر نیست و لازم است مدت زمانی در نظر گرفته شود تا بعد از تعهد کلیه سهام، شرکت تعهد کنندگان برای تشکیل مجمع عمومی موسسان دعوت شوند و شرکت تشکیل گردد. شرکت های سهامی اجباراَ باید به ثبت برسند و برای شناسایی قانونی شرکت های سهامی تشریفاتی باید رعایت گردد.

  • تشریفات ثبت شرکت سهامی

تشریفات ثبت در شرکت های سهامی عام در دو مرحله انجام می شود :
اولاَ – مدارک مورد نیاز به مرجع ثبت شرکت ها ارائه و در صورت تایید مجوز پذیره نویسی صادر می شود. بنابراین طرح های اساسنامه و اظهارنامه – بدون تکمیل قسمت اسامی مدیران .و بازرسان – ، طرح اعلامیه پذیره نویسی ، گواهی بانک مشعر بر پرداخت قدر السهم موسسین از سرمایه، مشخصات و هویت اشخاص حقیقی و حقوقی موسس و مجوز از سازمان بورس واوراق بهادار تهران و در صورت ضرورت مجوز از سایر نهادهای مربوط مثل بانک مرکزی و یا بیمه مرکزی به مرجع ثبت شرکت ها ارائه و پس از بررسی و تایید مدارک طبق ماده 10 ” لایحه ” مجوز انتشار پذیره نویسی صادر می شود.
ثانیاَ – پس از انتشار اعلامیه پذیره نویسی در روزنامه های مورد نظر موسسین – که در قانون تجارت برای آن مهلتی در نظر گرفته نشده ولی طبق ضوابط سازمان بورس اوراق بهادار تهران باید حداقل هفت روز باشد و قابل تمدید نیز هست – و انجام تکالیف مندرج در ماده 16 ” لایحه ” ، موسسین ، از مجمع عمومی دعوت می شود و مصوبات آن را در قالب صورت جلسه مجمع عمومی موسس در دو نسخه شامل تصویب گزارش موسسان ، تصویب اساسنامه ، انتخاب مدیران و بازرسان قانونی و روزنامه کثیرالانتشار به امضای هیات رئیسه مجمع می رسانند.
بنابراین مدارک لازم برای ثبت نهایی شرکت عبارتند از :
الف- اصل آگهی های اعلامیه پذیره نویسی منتشر شده در روزنامه های کثیرالانتشار
ب- اصل لیست حاضران در جلسه
ت- فتوکپی احکام نمایندگی اشخاص حقوقی حاضر در جلسه
ث- دو فقره اصل صورت جلسه مجمع عمومی موسس ،
ج- دو فقره اصل صورت جلسه هیات مدیره، در صورت انتخاب شخص حقوقی به سمت عضو هیات مدیره
چ- حکم نمایندگی شخص حقوقی برای معرفی شخص حقیقی جهت انجام وظایف مدیریتی همراه با فتوکپی شناسنامه و کد ملی این اشخاص.
ح- اصل گواهی یا گواهی های بانکی در مورد واریز سرمایه شرکت
خ- موافقت سازمان بورس اوراق بهادار تهران و در صورت لزوم سایر مراجع که مستقیماَ خطاب به اداره ثبت شرکت ها نوشته شده باشد. طبعاَ نیازی به ارائه مدارک هویتی پذیره نویسان نیست.
در شرکت های سهامی خاص هر چند در صدر ماده 82 لایحه تشکیل مجمع موسس الزامی است اما عملاَ بدون صورت جلسه مجمع عمومی موسس شرکت سهامی خاص در مرجع ثبت شرکت ها قابل ثبت نیست. در نتیجه ارائه دو نسخه اساسنامه و اظهارنامه، دو فقره صورت جلسه مجمع عمومی موسس، دو فقره صورت جلسه هیات مدیره، گواهی بانک و مشخصات هویتی کلیه سهام داران، مدیران و بازرسان ، شرکت را قابل ثبت خواهد کرد.
در مورد عدم ثبت شرکت تا شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه در ماده 19 ” لایحه ” برای شرکت های سهامی عام تعیین تکلیف شده است ولی در مورد شرکت های سهامی خاص در این زمینه حکمی وجود ندارد.
در واقع اگر موسسین شرکت سهامی خاص نسبت به واریز قدر السهم نقدی سهام خود به حساب شرکت در شرف تاسیس در بانک اقدام کنند و سپس به دلایل مختلف چون اختلاف موسسین یا وقوع حوادث قهری و قانونی ( مثل اختلاف شرکت ” ترک سل با شرکت مخابرات ایران ” شرکت ثبت نشود، ظاهراَ موسسین چاره ای جز مراجعه به دادگاه برای استرداد حصه نقدی موجو.د در حساب در شرف تاسیس ندارند. به ویژه آنکه در ماده 22 ” لایحه ” نیز استفاده و برداشت وجوه تادیه شده در بانک را ناممکن می داند. به نظر می رسد آنچه در ماده 22 ” لایحه ” آمده “استفاده” است که با “استرداد” یعنی آنچه موضوع ماده 19 لایحه است تفاوت دارد. از طرفی چه بسا آنچه در مورد شرکت های سهامی عام صادق است به قیاس اولویت به شرکت های سهامی خاص، قابل تسری است و اطلاق ماده 23 لایحه هم موید آن می تواند باشد.
موسسین شرکت های سهامی اعم از عام و خاص، نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند، طبق ماده 23 لایحه مسئولیت تضامنی دارند. به عبارت دیگر چنانچه موسسین قبل از ثبت شرکت با اشخاص ثالث قراردادهایی مانند اجاره محل، تبلیغات در صدا و سیما ، انتشار آگهی در روزنامه ها و مشاوره مشاوران مالی و حقوقی منعقد کنند و موفق به ثبت شرکت و پرداخت مطالب اشخاص ثالث نشوند، همگی آنان در معرض طرح دعوای مطالبه خواهند بود و شخص ثالث با توجه به بضاعت و ملائت هر یک از آنان ، حق مراجعه به هر یک و یا همه آنان را به دلخواه دارد. در واقع ماده 23 ” لایحه ” نوع مسئولیت موسسین را که در قسمت اخیر ماده 19 آمده است، تعیین کرده است.
در انتها، خاطر نشان می شویم کلیه ی خدمات ثبتی شرکت ها به طور تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن، ” بدون پیش پرداخت” توسط کارشناسان مجرب ثبتیکال ارائه می گردد.
برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است