ثبت اجباری علائم تجاری | ثبتیکال

ثبت اجباری علائم تجاری

ثبت اجباری علائم تجاری
امتیاز این پست

علائم تجاری علامت هایی هستند که برای معرفی کالا و محصول از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرند که می تواند نقش ، رقم ، حرف و … باشد.
ثبت علامت اختیاری است مگر در مواردی که دولت الزامی قرار دهد. بنا به تبصره ماده یک قانون اختراع مواردی که توسط قانون گذار از قانون اختیاری بودن ثبت علامت مستثنی اعلام شده اقلام ذیل می باشد:
1. داروهای اختصاصی ( اسپسیالتیه ) مورد استعمال طبی یا بیطاری که با نسخه پزشک یا بدون آن مصرف می شود.
2. مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشد مانند کنسرو و مواد غذایی ، آردهای مخصوص ، چای های مختلف ، شکلات ، آبنبات ، پنیر ، شیر ، مربا ، ترشی ، کره و روغن های مختلف و غیره .
3.  آب های معدنی یا گازدار ، شربت آب های میوه … که در تحت اسم و ظرف مشخصی به معرض فروش گذارده می شود.
4. لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می رود مانند صابون ، خمیر ، پودر ، محلول عطریات ، ادکلن و پماد.
از آن جهت که این موارد ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت جامعه دارد عدم ثبت آن ها بسیار خطرناک می باشد. چرا که اگر بنا شود که اشخاص دیگری اجناس تقلیدی که خصوصیات جنس اصلی را نداشته باشد به مشتریان بدهند اعتماد و اطمینان اشخاص از آن جنس سلب شده نه تنها سازندگان آن زیان می بینند بلکه مصرف کنندگان نیز فریب خورده و اشخاص شیاد و استفاده جو از شهرت علامتی سوء استفاده کرده و جنس بد را به جای جنس خوب تحویل می دهند.
اجناس فوق اعم از این که در داخل ایران ساخته یا در خارج ساخته و وارد کشور شود و در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجاری به ثبت رسیده بوده و در روی برچسب نکات ذیل تصریح شود :
الف – اسم تجاری و نشانی سازنده جنس با قید کشور مبدا.
ب- شماره ثبت در ایران.
ج- هر موقع که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه وزارت بهداری برای ساختن یا به معرض گذاردن جنس در ایران .
علامت و مشخصات بالا باید قبل از به معرض فروش قرار دادن جنس روی اجناسی که از خارج وارد شده قید گردد.
علامتی که شامل کلمه یا عبارت تفننی ( فانتزی ) بوده و برای اجناس ساخت ایران انتخاب شده، باید به حروف فارسی نوشته شود. استعمال علامت به حروف خارجی به شرطی مجاز است که کوچک تر نوشته شده و به آن کلماتی که حاکی از ساخته شدن در ایران باشد اضافه شود. برای اجرای مقررات بالا آزمایشگاه ها و کارخانه های داخلی یا خارجی مقیم در ایران شعبات یا نمایندگان تجارتخانه ها و تولید کنندگان و وارد کنندگان به طور عموم موظفند قبل از آنکه جنس از انبار آن ها خارج شود بر روی ظروف و یا لفاف اجناس به طور واضحی برچسبی که شامل تمام مشخصات مذکور در ماده اول باشد نصب نمایند. از فروش و اعلان اجناسی که  مقررات در آن رعایت نشده باشد جلوگیری به عمل خواهد آمد.
در موارد ذیل اجناس مشروحه در صورتی که مستقیماَ از خارجه به وسیله آزمایشگاه ها یا کارخانه یا فروشنده اختصاصی آنان وارد نشود از اجرای ثبت علامت در ایران و الصاق برچسب نامبرده معاف می باشد.
الف – نمونه هایی که عبارت ( نمونه ) روی آن قید شده و فروش آن ممنوع باشد.
ب- اجناسی که مستقیماَ برای مصارف خصوصی که زیادتر از مصرف شخصی نباشد به ایران وارد شود.
برچسب مقرر باید طوری الصاق شود که نتوان آن را از روی لفاف یا ظرفی که در آن جنس به معرض فروش گذاشته می شود به سهولت برداشت و تنظیم آن باید به طریقی باشد که نام کشور مبدا و نام و نشانی سازنده و علامت و شماره ثبت و از زمانی که وزارت بهداری اعلام کند شماره و تاریخ اجازه فروش در ایران خوانا باشد. تمام این نوشتجات بر روی برچسب الصاق شده به اجناس خارجه ممکن است به زبان بیگانه باشد. استعمال زبان فارسی نیز اختیاری خواهد بود.
ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت است انجام می گیرد. ماده 6 قانون ثبت علائم تجاری اداره ثبت علایم را شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران می شمارد و به این ترتیب اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی قادر است تصمیماتی راجع به قبول یا رد علائم به عنوان شعبه دادگاه شهرستان اتخاذ کند.
تقاضای ثبت باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دراختیار  متقاضیان گذارده می شود به عمل آید.
ارائه راهکارهای حقوقی مناسب را از متخصصان مجرب ما در مرکز حقوقی ثبتیکال بخواهید ..


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است