ثبت تغییرات شرکت | ثبتیکال

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت
امتیاز این پست

تغییر در لغت به معنای از حالی به حالی برگردانیدن ، دگرگون کردن ، چیزی را به شکل و حالت دیگر در آوردن و در اصطلاح شرکت های تجاری هر گونه دگرگونی در شرکت است که به صورت مکتوب به اداره ثبت شرکت ها با رعایت مقررات خاص خود اعلام گردد و مورد قبول اداره ثبت شرکت ها قرار گیرد. 

به نحوی که در صورت عدم اطلاع مطابق مقررات خاص و یا عدم قبول ثبت شرکت ها به علت نقص قوانین دگرگونی حاصل نمی گردد و روند اداره شرکت به مانند گذشته ادامه خواهد یافت . معمولاَ تغییرات در شرکت های تجاری دارای تشریفاتی است که قانون تجارت و اساسنامه به طور صریح به آن پرداخته است که به برخی از آن ها اشاره می شود :

  • تغییر تابعیت شرکت

تابعیت عبارت است از یک رابطه سیاسی، حقوقی و معنوی فرد با دولتی که در آن اقامت دارد. پس تابعیت یک رابطه سیاسی است که حقوق و تکالیفی را برای اشخاص ایجاد می کند و تغییر آن تابع قوانین است. مثلاَ در شرکت سهامی عام که شرکت سرمایه است هیچ مجمع عمومی نمی تواند تابعیت شرکت را تغییر بدهد و یا هیچ اکثریتی نمی تواند بر تعهدات صاحبان سهام بیفزاید. اما در شرکت با مسئولیت محدود که نزدیک به شرکت های سرمایه است تغییر تابعیت شرکت با اتفاق آراء شرکاء امکان پذیر است. پس تغییر تابعیت بر اساس مقررات هر شرکت متفاوت است.

  • تغییر اقامتگاه شرکت

اقامتگاه هر شخص حقیقی عبارت است از محلی که شخص در آن جا سکونت دارد و مرکز امور او نیز در آن جا باشد و اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آن ها خواهد بود. یعنی مرکزی که انجام معاملات تجاری یا هماهنگی معاملات تجاری در آن محل صورت می گیرد به نحوی که اگر خواهنده دعوای حقوقی واقع شوند همان محل را محل خوانده می نامند و از جهت دیگر محلی است که معمولاَ تصمیمات مهم از جمله تنظیم قراردادها یا تصویب طرح ها در آن جا امضاء یا صورت می گیرد.

  • تغییر اسم شرکت

نام شرکت حکایت از مواردی می کند که هر طرف معامله یا علاقه مند به عضویت و یا خرید سهام می تواند از نام آن پی به توانمندی آن ببرند به ویژه وقتی شرکاء ضامن در آن باشند و دارای نام مشهور باشند. بنابراین تغییر نام شرکت ، آثاری را به همراه دارد . اعضاء و شرکاء شرکت می توانند با اخذ تصمیمات لازم در نام شرکت تغییراتی ایجاد کنند اما ثبت این تغییر در اداره ثبت شرکت ها الزامی است.

  • تغییرات در سرمایه شرکت

هر شرکت تجاری می تواند در اساسنامه خود قید کند که سرمایه اولیه خود را به وسیله تادیه ی اقساط بعدی از طرف شرکاء یا قبول شریک جدید زیاد کرده و یا به واسطه برداشت از سرمایه، آن را تقلیل دهد. البته در اساسنامه باید حداقلی که تا آن میزان می توان سرمایه اولیه را تقلیل داد صراحتاَ معین می شود اما در هر صورت کمتر از عشر سرمایه اولیه شرکت را حداقل قرار دادن ممنوع است. روش های افزایش سرمایه در شرکت ها متفاوت است . برای مثال در شرکت های سهامی هیئت مدیره افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق العاده طی تشریفاتی پیشنهاد می کند و پس از تصویب ، افزایش سرمایه در شرکت از طریق انتشار سهام جدید انجام می گیرد و یا در کاهش سرمایه که می تواند به صورت اجباری یعنی در اثر زیان های وارده یا اختیاری یعنی با پیشنهاد هیئت مدیره باشد که سرمایه شرکت دچار تغییرات می شود و سایر شرکت ها هم دلایل و روش های خود را دارند و اکثریت موافق و مخالف در تغییر سرمایه شرکت در شرکت های سرمایه یا شخص و همچنین مختلط متفاوت است.

  • تغییرات در اساسنامه شرکت

در برخی شرکت ها هرگونه تغییر در مواد اساسنامه یا در سرمایه شرکت یا انحلال شرکت قبل از موعد منحصراَ در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده می باشد و یا در شرکت های با مسئولیت محدود با اکثریت عددی شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند تغییر در اساسنامه صورت می گیرد. البته تغییر در اساسنامه با تمدید زمان اساسنامه نباید اشتباه گردد اما اگر در تمدید زمان کوتاه تری لحاظ گردد نام تمدید بر آن جای تامل دارد و شاید بتوان آن را نوعی تغییر تلقی نمود.

  • مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

مدیران شرکت ها ، برای ثبت تغییرات شرکت باید مدارکی را تسلیم مرجع ثبت کنند. این مدارک عبارتند از :
1) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید ، بازرسین و سهامداران ( برابر اصل )
2) کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای قدیم و جدید
3) تعداد سهام شرکت و اعضای قدیم و جدید
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند
5) آدرس و کد پستی
6) سمت اعضای جدید و قدیم
7) کپی آخرین آگهی تغییرات
8) مبلغ سرمایه و ارزش ریالی
9) کپی کارت پایان خدمت اعضا و بازرسین جدید به بعد بازرس جدید به بعد برابر اصل شده در دفاتر اسناد رسمی
10) در صورت نقل و انتقال سهام برگه دارایی

  • مراحل ثبت تغییرات شرکت

به طور کلی، شرکت ها برای ثبت تغییرات می بایست اقدامات ذیل را انجام دهند.
– تنظیم صورتجلسه و امضا ذیل تمام اوراق توسط شرکا
– مراجعه به سامانه ی اداره ی  ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir
– بارگذاری مدارک و درج اطلاعات خواسته شده در سامانه ی فوق
– ارسال مدارک از طریق پست به اداره ثبت شرکتها
– مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداخت هزینه های قانونی مقرر جهت اخذ آگهی تغییرات
– پرداخت هزینه روزنامه رسمی
– صدور آگهی
ثبت ایده ی نو
{ با بهره گیری از بهترین کارشناسان مجرب ثبتی }


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است