ثبت شرکت و موسسات دانش بنیان | ثبتیکال

ثبت شرکت و موسسات دانش بنیان

ثبت شرکت و موسسات دانش بنیان
امتیاز این پست

شرکت دانش بنیان عنوان شرکت های دانش محوری است که بخشی از سهام آن توسط یک دانشگاه و یا واحد پژوهشی و یا اعضای هیات علمی تامین گردد. ماده 1 قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نحوه تجاری سازی دستاوردها و اختراعات ، در تعریف شرکت های دانش بنیان مقرر می دارد : شرکت ها و موسسات علمی و دانش بنیان به مراکز خصوصی و یا تعاونی هایی اطلاق می شوند که به منظور هم افزایی علم و ثروت و همچنین توسعه ی اقتصاد و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در حوزه ی فناوری های برتر و با ارزش افزوده ی قابل توجه به ویژه در حیطه تولید نرم افزارهای مرتبط فعالیت دارند.
موضوع فعالیت شرکت های دانش بنیان، انجام پروژه های علمی، تحقیقاتی و ارائه خدمات مشاوره ای  یا هدف ایجاد کارآفرینی می باشد. این شرکت ها، اهدافی نظیر ، ترغیب هیئت علمی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی، تجاری سازی یافته های پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و واحدهای پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش بنیان را دنبال می کنند.
شرکت های دانش بنیان به انواع ذیل تقسیم می شوند :
1.  شرکت های نوظهور و نوپا
شرکت هایی که بیش از سه سال از تاسیس آن ها نگذشته باشد را در زیر گروه شرکت های نوپا و تازه تاسیس قرار می دهند . ( شرط سقف 3 سال برای شرکت های نوپا از تاریخ تاسیس شرکت در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ملاک است ).
این شرکت ها برای قرارگیری در حوزه شرکت های دانش بنیان می بایست کالایی را به عنوان نمونه آزمایشگاهی در جهت تولید انبوه و ارائه به بازار در دست داشته باشد. همچنین، ضروری است که با حداقل دو نیروی فعال که یکی از آن ها در حوزه کالا و سرویس های دانش بنیان تخصص داشته باشد درخواست پیوستن به حیطه شرکت های دانش بنیان را به نهاد مربوطه ارسال نمایند.
2. شرکت های تولیدکننده کالا و خدمات
3. شرکت های صنعتی
شرکت های دانش بنیان تولیدی و صنعتی می بایست :
الف) تمامی درآمد شرکت در یک دوره یک ساله مالی حداقل سه میلیون ریال بوده باشد که 10 % از این درآمد به صورت همزمان با فعالیت تولیدی تجاری شرکت صرف پرداخت حق بیمه برای حداقل 3 تن از کارکنان شرکت شده باشد. بیمه رد شده می بایست به صورت منظم طی یک دوره 6 ماهه برای کارکنان واحد تجاری تولیدی در نظر گرفته شده باشد.
ب) تولید و ساخت تجهیزات و یا سرویس هایی که شرکت دانش بنیان قصد دارد با توسل به آن به تولید کالا و خدمات مربوطه بپردازد حداقل 50 % از درآمد یک دوره ی مالی یک ساله را به خود اختصاص دهد. لازم است که شرکت در اظهارنامه مالیاتی این بند را به صورت شفاف قید نماید.
ج) شرکت دانش بنیان موظف است که از تجهیزات و یا فرایندی که قصد دارد با توسل به آن به تولید انبوه کالا و خدمات اقدام کند که نمونه ای آزمایشگاهی در دست داشته باشد. دست اندر کاران این قبیل شرکت ها توجه داشته باشند که حداکثر سن در نظر گرفته شده برای پیوستن شرکت ها به گروه شرکت های دانش بنیان 3 سال است. از روی دیگر این شرکت ها می بایست حداقل با 2 نیروی فعال که به صورت پاره وقت در شرکت مشغول به کار هستند درخواست ارزیابی به نهاد مربوطه را صادر نمایند.

  • شاخص های تشخیص شرکت های دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان باید شاخص هایی را احرازنمایند تا در نهایت شرکت دانش بنیان شناخته شوند و از تسهیلات مربوط به دانش بنیان شده برخوردار شوند. این شاخص ها ، به دو دسته شاخص های عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند. ( شرکت های متقاضی باید علاوه بر شاخص های عمومی ، شرایط مشخص شده در یکی از سه دسته شاخص های اختصاصی را نیز احراز نمایند).
الف- شاخص های عمومی
حداقل دو سوم از اعضای هیات مدیره شرکت،حداقل دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.
1- حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
2- حداقل 3 سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
3- دارای حداقل یک اختراع ثبت شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
4- حداقل نیمی از درآمد شرکت در یک سال مالی گذشته شرکت،ناشی از فروش فناوری، کالا و یا خدمات دانش بنیان (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش بنیان و خدمات تخصصی دانش بنیان) آن شرکت از طریق قرارداد باشد.
تبصره: شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای دانش بنیان خود هستند،در صورتی که دارای تولید پایلوت موفق باشند،و استانداردهای لازم را از مراجع ذی صلاح داخلی یا بین المللی کسب کرده باشند،و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند،از رعایت بند 1-2 مستثنی هستند.
5- سابقه بیمه پرداختی برای حداقل 3 نفر از کارکنان تمام وقت شرکت،حداقل 6 ماه باشد.
ب- شاخص های اختصاصی
شرکت متقاضی باید علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی، واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از دسته های ذیل نیز باشند:
1- شرکت های تولید کننده کالاهای دانش بنیان
2- شرکت باید تولید کننده کالا یا کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب کارگروه باشد که در 2 سال گذشته آن ها را در قالب کالاهای جدید یا ارتقاء یافته عرضه کرده و دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی،از طریق فعالیت های تحقیق و توسعه،نهادینه
بر اساس “آیین نامه ی تشخیص شرکت ها و موسسات دانش بنیان “مصوب کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا” یکی از شرط های لازم برای شرکت های تولید کننده و دانش بنیان،تولید کالاهای دانش بنیان می باشد.طبق دو رویکرد،این محصولات مشخص شده است:
1) حوزه هایی که وجود کالاهای دانش بنیان و یا فناوری برتر در آنها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیتهای تحقیق و توسعه درآن ها بیشتر از سایر حوزه های فناوری و صنعتی است.نظیر حوزه های فناوری زیستی (پزشکی،کشاورزی،صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد) ،فوتونیک و اپیتک (موادقطعات و سامانه ها) ،فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی های نو(هسته ای و تجدید پذیر) دارو، الکترونیک، مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده ها ، ماهوا ره ها و موشکها)
2) سایر حوزه ها و بخش هایی که وجود کالاهای دانش بنیان در آن ها غلبه ندارد ، اما رسوخ فناوری های برتر و ظهور محصولات دانش بنیان در آن ها مشاهده می شود. (نظیر نفت و گاز ،عمران و حمل و نقل، برق ، معدن کشاورزی ،آب و هوا)

  • مدارک و مستندات لازم جهت ثبت شرکت ها و موسسات دانش بنیان

1- رزومه شرکت
2- کلیه مدارک ثبتی شرکت
3- کپی اساسنامه شرکت
4- کپی  مدارک تحصیلی اعضا و موسسین
5-  کپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیات مدیره شرکت
6- آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا
7- آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور
8- مجوزهای شرکت ( مجوز تاسیس ، پروانه بهره برداری )

  • ثبت شرکت ها و موسسات دانش بنیان

نحوه ثبت این شرکت ها و موسسات به این صورت است که ابتدا می بایست :
یک شرکت یا موسسه حقوقی خصوصی و یا تعاونی به ثبت برسانید. به هنگام ثبت هیچ تفاوتی با سایر شرکت ها وجود ندارد.
سپس مشخصات شرکت را در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نشانی http://daneshbonyan.ir  وارد نمایید. پس از ثبت درخواست در سامانه ، اطلاعات وارد شده توسط دبیرخانه کارگروه به کارگزاران مربوطه فرستاده می شود تا مورد ارزیابی قرار گیرند .
پس از بررسی، در صورت تایید اطلاعات، شرکت دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شوند تا طرح خود را به آن صندوق ارائه نمایند .
بعد از دریافت نامه از طرف صندوق ، از طریق سایت صندوق نوآوری و شکوفایی، نسبت به تکمیل پرسشنامه ها در بخش ” خدمات صندوق به شرکت های دانش بنیان”  اقدام نمایید.
کارشناسان مربوطه پس از تکمیل روند پروسه در صورت کامل بودن تمام شرایط شرکت و موسسه را تحت حمایت و نظارت دانش بنیان قرار خواهند داد. لازم به ذکر است شرکت های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت ها و موسساتی که بیش از پنجاه درصد از مالکیت آن ها متعلق به شرکت های دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نیستند.
جهت مشاوره و اقدام  به ثبت شرکت دانش بنیان، با مشاورین  ثبتکال تماس بگیرید. ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است