راهنمای ثبت شرکت های تجاری | ثبتیکال

راهنمای ثبت شرکت های تجاری

راهنمای ثبت شرکت های تجاری
امتیاز این پست

تجارت در قالب یا ظرف های متنوعی قابل انجام است. انفرادی، شرکت دارای شخصیت حقوقی یا اصطلاحاَ شرکت تجاری. شخصی که می خواهد آغاز به تجارت کند، طبیعتاَ سوالاتی در این زمینه دارد. از جمله اینکه :
شرایط ثبت شرکت چیست ؟
از میان قالب های شرکت ، کدام یک را انتخاب کنم ؟
برای ثبت شرکت چه مدارکی لازم است ؟
چگونه می توانم شرکت ثبت کنم ؟
پاسخ به این پرسش ها طی چهار بخش، داده خواهد شد. نانویس نماند، متقاضیان عزیز در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این زمینه، می توانند از طریق تماس با موسسه ثبتیکال، از خدمات مشاوره رایگان این موسسه بهره مند گردند.

  • بخش اول : شرایط ثبت شرکت چیست ؟

در تشکیل شرکت باید شرایط عمومی و اختصاصی تشکیل شرکت لحاظ شود.
شرایط عمومی صحت عقود عبارت است از  : قصد و رضا ، اهلیت ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف
شرایط اختصاصی تشکیل شرکت عبارت است از : وجود شرکا ، همکاری شرکا ، سرمایه گذاری ، اشتغال به معاملات تجاری ، تقسیم سود و زیان
همان طور که ذکر شد، برای تشکیل شرکت تجاری، حداقلی از سرمایه الزامی است. حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت صد هزار تومان است . با این حال مبلغ سرمایه اولیه تا حدودی نشانه ای از اعتبار شرکت است.
لازم به ذکر است که :
1- حداقل سن برای ثبت شرکت 18 سال است .
2- حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکا 2 نفر و در شرکت های سهامی خاص 3 نفر است.

  • بخش دوم : از میان قالب های شرکت ، کدام یک را انتخاب کنم ؟

شرکت تجاری قالب مناسبی برای تجمیع سرمایه های خرد و تبدیل آن به سرمایه های بزرگ است. عمر طولانی و غیر وابسته به عمر اشخاص حقیقی زاییده آن، سهولت تنظیم روابط شرکا و معامله گران با شرکت از طریق واسط شخص حقوقی و سهولت بیشتر اداره سرمایه شرکت از جمله مشترکات همه انواع شرکت های تجاری است که بستر مناسبی برای فعالیت های بزرگ فراهم می کند. معذلک در میان خود انواع شرکت های تجاری نیز تفاوت های قابل توجهی وجود دارند که می بایست ویژگی های هر یک از آن ها را مورد مطالعه قرار داد. مثلاَ ظرفیت شرکت سهامی عام برای تجمیع سرمایه های کوچک و تشکیل سرمایه های بسیار بزرگ کاملاَ متمایز از دیگر انواع شرکت تجاری است.
از میان شرکت های نامبرده در قانون تجارت ( شرکت سهامی ، بامسئولیت محدود ، تضامنی ، نسبی ، تعاونی ، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی ) ، شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود ، از شرکت های رایج و پرکاربرد می باشد.
معرفی شرکت سهامی خاص :
این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می شود و ویژگی با ارزش این است که صاحبان سرمایه، که به سهامدار تعبیر می شوند، دارای اوراق سهم هستند.در این نوع شرکت،سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام است. فرض کنیم سرمایه شرکتی که از سه سهامدار تشکیل شده بالغ بر 900 هزار ریال باشد و هر یک از آن ها یک سوم این مبلغ را به شرکت آورده باشند و سرمایه شرکت نیز به 900 سهام 10000 ریالی تقسیم شده باشد.در چنین صورتی، هر یک از شرکا مالک 300 سهم است و می تواند تعدادی از آن ها را به کسانی که می خواهد منتقل کند.علی الاصول،این انتقال آزاد است و این امر،از دیگر خصایص عمده شرکت سهامی خاص به شمار می رود.شرکت سهامی خاص دو ویژگی دیگر نیز دارد.اول اینکه در آن، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن هاست،چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است، دوم اینکه موسسات شرکت، یعنی شرکای اولیه آن،نمی توانند با پذیره نویسی، یعنی با مراجعه به عموم مردم،سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود موسسان هستند.
معرفی شرکت بامسئولیت محدود :
این شرکت  از حداقل دو شریک تشکیل می شود، ولی در آن، بر خلاف شرکت های تضامنی و نسبی،مسئولیت شرکا در قبال طلبکاران شرکت محدود به آورده آن ها در شرکت است. در مثال مذکور،اگر دارایی شرکت با مسئولیت محدود 900 هزار ریال باشد و برای پرداخت طلب طلبکاران کافی نباشد؛طلبکاران بابت باقی مانده طلب خود یعنی 300 هزار ریال دیگر،نسبت به دارایی شخصی شرکا حقی نخواهند داشت.وجوه مشترک این شرکت با شرکت های تضامنی و نسبی این است که اولاَ سرمایه شرکت به صورت سهام نیست،بلکه هر شریکی درصدی از سرمایه را مالک است که از آن به سهم الشرکه تعبیر می شود،ثانیاَ سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت سایر شرکا به دیگران منتقل کرد.
در شرکت با مسئولیت محدود ،حداقل سرمایه محدودیت ندارد  ؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر است.
تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود :
1-همان طور که گفته شد،  در شرکت با مسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه  در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر سهامدار نیاز می باشد.
2- سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود تنها در اساسنامه قید می گردد و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نمی باشد.در صورتی که در شرکت سهامی خاص ، سهامداران مکلفند که حداقل 35 % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت تودیع دهند و گواهی مربوطه به هنگام تشکیل شرکت ارائه گردد و 65 % باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران بماند.
3- انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
4- مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند اما در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می شوند.
5- در صورتی که بخشی از شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد تقویم این آورده ها در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت خواهد گرفت و مسئولیت صحت برآورد به عهده شرکا خواهد بود اما در شرکت های سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.
6- تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت می گیرد .شرکاء در این خصوص دارای مسئولیت می باشند.تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود.
7- اعضای هیات مدیره در شرکت با مسئولیت محدود ملزم به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند اما انتخاب روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی است .
8- مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.
9- تشکیل مجامع عمومی در شرکت با مسئولیت محدود شرایط مشکل تری دارد ، اما برای تشکیل مجامع عمومی شرکت های سهامی خاص شرایط آسان تری در نظر گرفته شده است.
10- واگذاری سهام در شرکت های با مسئولیت محدود با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی انجام می شود اما این امر در شرکت های سهامی به شکل نقل و انتقال عادی سهام انجام می گیرد.
11- حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.
12- سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشد.
13- نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود از طریق تنها تشکیل مجمع قابل انجام می باشد ولی در شرکت سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و پس از اخذ گواهی 4%مالیات نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل ممجتمع به همراه گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی کار خود را به انجام می رسانند.

  • بخش سوم : برای ثبت شرکت چه مدارک و اطلاعاتی لازم است ؟

1- کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت  ملی ، گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکت های سهامی خاص)
2- تعیین نام شرکت ، موضوع فعالیت شرکت ، میزان سرمایه شرکت ، آدرس شرکت ( می بایست فقط در محدوده منطقه ثبتی باشد )، تعیین سهامداران و میزان سهام آن ها ، تعیین مدیران شرکت و سمت آن ها ( مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، نایب رییس هیات مدیره ) ،  اسامی اشخاصی که حق امضا دارند ، تعیین بازرسین شرکت ( مخصوص شرکت های سهامی خاص)

  • بخش چهارم : چگونه می توانم شرکت ثبت کنم ؟

برای ثبت شرکت، ابتدا اوراق ثبتی شرکت را تهیه و تنظیم نمایید.
لازم به توضیح است، با توجه به نوع و قالب شرکت ، اوراق ثبتی متفاوت می باشد. به عنوان مثال اوراق ثبتی شرکت با مسئولیت محدود شامل اساسنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین است و اوراق ثبتی شرکت های سهامی خاص شامل اساسنامه ، اظهارنامه و صورتجلسه مجمع عمومی موسسین می باشد. سایر انواع شرکت ها نیز اوراقی تقریباَ مشابه با این دو نوع شرکت دارند. این اوراق باید به امضاء موسسین یا همه شرکاء شرکت برسد.
سپس با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها، اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل نمایید.  مراحل ثبت شرکت در سامانه به ترتیب زیر است :
مرحله اول مربوط به تکمیل اطلاعات متقاضی می باشد. ( وارد کردن نام، نام خانوادگی، شماره تلفن و.. متقاضی تأسیس شرکت یا مؤسسه ، مشخص نمودن تابعیت متقاضی ، سمت متقاضی ، تکمیل مشخصات شخص امضاء کننده دفتر )
صفحه بعدی مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی است . نامی را انتخاب کنید که الف ) دارای معنا و مفهوم باشد . ب) خارجی نباشد ج )  با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد د) سابقه ثبت نداشته باشد.
مرحله سوم در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت، نوع فعالیت شرکت ، تعیین مدت فعالیت مبنی بر محدود یا نامحدود بودن ، معلوم نمودن وجود یا عدم وجود مجوز از سازمانها و ارگانهای خاص در صورت نیاز و وارد کردن شماره و تاریخ مجوز در صورت نیاز به مجوز می باشد.
در صفحه بعد مشخصات پستی شامل، کد پستی و شماره تلفن، پست الکترونیک، شماره دورنگار، و نشانی تارنما در صورت نیاز وارد می گردد. هم چنین باید نشانی مرکز اصلی به عنوان مبدأ مراسلات پستی معلوم گردد.
مرحله پنجم در ارتباط با سرمایه شخص حقوقی است. همان طور که گفته شد حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت صد هزار تومان می باشد.
بعد از پر نمودن سرمایه شخص حقوقی، سمت اشخاص و ارتباط بین اشخاص و شعب شرکت چنانچه شرکت شعبه داشته باشد وارد می گردد.
اطلاعات سال مالی شرکت در صفحه بعد وارد گردد. یعنی روز و ماه شروع سال مالی.
سپس متن اظهارنامه و اساسنامه شرکت یا مؤسسه را باید وارد نمود.
بعد از دریافت رسید پذیرش اینترنتی،  مدارک تأیید شده و پرینت گرفته شده شده باید توسط اعضا امضا شود.
سپس ، مدارک لازم را از طریق اداره پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید و بارکد پستی را در سامانه وارد کنید.
مدارکی که می بایست ارسال گردد عبارت است از : دو نسخه از مدارکی که توسط اعضاء امضا شده ، کپی مدارک شناسایی افراد، گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری اعضا و یک برگه ازتأیید نام و برگه ی رسید پذیرش اینترنتی.
چنانچه مدارک تقدیمی کامل بوده و نقصی نداشت کارشناس مربوطه نسبت به تهیه پیش نویس آگهی ثبت اقدام می نماید که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت  با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی، برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره ثبت مراجعه نماید.
در آخرین مرحله ثبت ، می بایست آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی به چاپ برسد .
پس از ثبت شرکت ، می بایست نسبت به اخذ پلمپ دفاتر تجاری، تشکیل پرونده دارایی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.
خاطر نشان می شویم کلیه ی خدمات ثبتی شرکت ها به طور تخصصی در کوتاه ترین زمان ممکن ” بدون نیاز به پیش پرداخت ” ، توسط کارشناسان موسسه ثبتیکال ارائه می گردد.
 برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است