روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام | ثبتیکال

روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام

روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام
امتیاز این پست

مبحث شرکت های سهامی ، به ویژه شرکت سهامی عام صرفاَ مورد توجه و علاقه افرادی است که با این شرکت ها، نه فقط تحت عنوان ” سهامدار خاموش ” بلکه به صورت مدیر یا عضو هیات مدیره و حداقل سهامدار فعال ، سرو کار دارند.
از این نظر موضوع تشکیل و ثبت شرکت و یا تغییرات آن ناچار به اموری کاملاَ دقیق و تخصصی تبدیل می شود که عدم آشنایی با جزییات و ظرایف آن می تواند در بهترین حالت موجب تضییع وقت و سرگردانی و در بدترین فرم سبب پدید آمدن زیان های گاه جبران ناپذیر شود.
با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله به روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام پرداخته ایم. لازم به ذکر است ، متقاضیان عزیز علاوه بر مطالعه ی این نوشتار در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال در این رابطه می توانند با کارشناسان موسسه ثبتیکال در ارتباط باشند.

  • معرفی شرکت سهامی

شرکت سهامی ، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن هاست.
شرکت سهامی بر دو نوع است : سهامی عام و سهام خاص
در شرکت سهامی عام ، سرمایه شرکت عمدتاَ توسط مردم تامین می شود. بر همین اساس تعدادی که اصطلاحاَ به آن ها هیئت موسس یا موسسین گویند، می بایست حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس نزد یکی از باتک ها واریز نمایند.
بدین ترتیب، فرضاَ شرکتی که مثلاَ با یکصد میلیون ریال تاسیس می شود، باید حداقل مبلغ هفت میلیون ریال نقداَ توسط موسسین آن تودیع شود.

  • مشخصات شرکت سهامی عام

1- سرمایه شرکت سهامی عام حداقل پنج میلیون ریال است.
2- تعداد سهامداران شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر است.
3- تعداد مدیران ( هیئت مدیره ) شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر می باشد.
4- مبلغ اسمی هر سهم در شرکت سهامی عام نباید از مبلغ ده هزار ریال بیشتر باشد.
5- سهام شرکت سهامی عام قابل عرضه در بورس می باشد.
6- انتقال سهام در شرکت سهامی عام، بدون نیاز به موافقت سایر سهام داران انجام می شود.
7- شرکت های سهامی عام قادر به انتشار اوراق قرضه می باشند.

  • روند تشکیل و ثبت شرکت سهامی عام

1- چند نفر به عنوان موسسین شرکت، ابتدا قسمتی از سرمایه شرکت را ، در حسابی بانکی به نام ” شرکت در شرف تاسیس ” می سپارند. ( ماده 6 ل. ا. ق. ت )
2- سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء همه آن ها رسیده باشند، تسلیم می کنند. ( ماده 6 ل. ا. ق. ت ) اگر شرکت سهامی عام تا 6 ماه از تاریخ تسلیم این اظهارنامه به ثبت نرسد، به درخواست هر یک از موسسین یا پذیره نویسان ، مرجع ثبت شرکت ها گواهی نامه ای حاکی از عدم ثبت شرکت صادر و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده است، ارسال می دارد تا موسسین و پذیره نویسان با رجوع به بانک ، تعهدنامه و وجوه خود را مسترد دارند. در این صورت هزینه های صورت گرفته برای تاسیس شرکت، بر عهده موسسین خواهد بود. ( ماده 19 ل. ا. ق. ت )
3- مرجع ثبت شرکت ها پس از تطبیق مندرجات آن ها با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر می کند. ( ماده 10 ل. ا. ق. ت )
4- اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی توسط مرجع ثبت شرکت ها، پس از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار صادر می شود. ( ماده 25 قانون بازار اوراق بهادار )
5- این اعلامیه توسط موسسین در جراید چاپ می گردد و در بانکی که پذیره نویسی در آن جا صورت می گیرد نیز نصب می شود. در اعلامیه پذیره نویسی، موسسین مهلتی برای رجوع اشخاص به بانک و پذیره نویسی تعیین کرده اند. ( ماده 12 ل. ا. ق. ت )
6- در اعلامیه پذیره نویسی درج می شود که هر شخص پذیره نویس باید حداقل چه تعداد سهام را پذیره نویسی نماید. ممکن است هیچ حداقلی در این خصوص در نظر گرفته نشود. ( بند 11 ماده 9 ل. ا. ق. ت )
7- در اعلامیه پذیره نویسی درج می شود که هر شخص پذیره نویس باید حداقل چه میزانی از مبلغ سهامی که آن را تعهد کرده است، نقداَ بپردازد. ( بند 11 ماده 9 ل. ا. ق. ت ) این میزان می تواند به اندازه کل مبلغ سهام تعهد شده باشد.
8- ظرف این مهلت اشخاص به بانک مراجعه می کنند، ورقه ای به نام ورقه تعهد سهم را امضاء می کنند و مبلغی را که باید نقداَ بپردازند ، تادیه می کنند. ( ماده 12 ل. ا. ق. ت ) به این عمل آنان پذیره نویسی گفته می شود. ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم می گردد، که یکی از آن ها در نزد باتک باقی می ماند و دیگری به پذیره نویس تسلیم می گردد. ( ماده 14 ل. ا. ق. ت ) امضاء ورقه تعهد سهم توسط پذیره نویس، مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی شرکت است. ( ماده 15 ل. ا. ق. ت )
9- مهلت پذیره نویسی قابل تمدید است. ( ماده 16 ل. ا. ق. ت ) با توجه به سکونت قانون در خصوص دفعات تمدید و با توجه به مصالح عملی و حفظ حقوق پذیره نویسان، این مدت فقط برای یک بار قابل تمدید است.
10- پس از گذشت مهلت پذیره نویسی، موسسین حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی می کنند. ( ماده 16 ل. ا. ق. ت )
11- موسسان پس از احراز این مساله که تمام سرمایه شرکت تعهد گردیده و لااقل 35 درصد آن تادیه شده است، تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان را تعیین و مجمع عمومی موسس را دعوت می کنند. مجمع عمومی موسس متشکل از موسسین و پذیره نویسان . ( ماده 16 ل. ا. ق. ت )
12- مجمع عمومی موسس امور ذیل را بر عهده دارد :
– احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت و احراز تادیه شدن مبالغ لازم ؛
– تصویب اساسنامه شرکت ؛
– انتخاب اولین مدیران ؛
– انتخاب اولین بازرس یا بازرسان ؛
– انتخاب یک روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت و تبصره آن )
13- مدیران و بازرسانی که توسط مجمع عمومی موسس انتخاب می شوند، باید کتباَ قبول سمت نمایند. این امر دال بر آن است که آنان با علم به تکالیف این سمت، عهده دار آن گردیده اند. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت )
14- از تاریخ قبول کتبی سمت توسط مدیران و بازرسان شرکت تشکیل شده محسوب می گردد. ( ماده 17 ل. ا. ق. ت )
15- اساسنامه مصوب مجمع عمومی موسس، صورت جلسه مجمع عمومی موسس و اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم می گردد و نهایتاَ شرکت به ثبت می رسد. ( ماده 18 ل. ا. ق. ت )
16- بدیهی است که مدارک مذکور در بند قبل توسط مدیران منتخب به اداره ثبت شرکت ها تسلیم می شود. بنابراین ثبت شرکت سهامی عام توسط اولین مدیران شرکت صورت می گیرد.
17- تا تشکیل اولین مجمع عمومی سالانه، دعوت ها و اطلاعیه های شرکت در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر می گردد. یکی در روزنامه تعیین شده توسط مجمع عمومی موسس و دیگری روزنامه ای که توسط وزارت اطلاعات و جهانگردی ( اداره آگهی های وزارت فرهنگ و ارشاد ) تعیین می شود. ( تبصره ماده 17 ل. ا. ق. ت )
18- موسسین نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند، مسئولیت تضامنی دارند چه شرکت تشکیل گردد و چه تشکیل نگردد. ( ماده 23 ل. ا. ق. ت )

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی عام

مرحله اول: (مرحله تشکیل و تحصیل اجازه پذیره نویسی )
1- دو نسخه طرح اعلامیه پذیره نویسی که بایستی به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد.
2- دو نسخه طرح اساسنامه تکمیل شده
3- دو نسخه اظهارنامه ی تکمیل شده
4- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت موسسین
5- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه (حداقل 35% از 20 % سرمایه تعهد شده)
6- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
7- اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
8-تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام پیشنهادی های و همچنین فیش واریزی مربوطه
مرحله دوم: ( مرحله ایجاد و ثبت شرکت های عام سهامی)
1- دو نسخه اساسنامه که به تصویب مجمع عمومی موسس رسیده باشد.
2- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین متضمن تصویب اساسنامه تعیین،اعضاء هیئت مدیره،انتخاب بازرسان و روزنامه های کثیرالانتشار
3- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه شرکت(در صورتیکه قسمتی از سرمایه موسسین بصورت غیر نقدی باشد)
5- اصل مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
موسسه حقوقی ثبتیکال با کادری متخصص و مجرب در زمینه های
1. ثبت شرکت
2. ثبت تغییرات شرکت
3. ثبت برند و علائم تجاری ( مشاوره جهت انتخاب نام مناسب برای برند، استعلام برند )
4. ثبت اختراع
5. ثبت طرح صنعتی
6. خدمات کارت بازرگانی
7. اخذ جواز تاسیس
8. اخذ رتبه پیمانکاران و مشاوران محترم
9. خدمات مشاوره حقوقی و وکالتی
خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است