سرمایه ثبت تعاونی ها | ثبتیکال

سرمایه ثبت تعاونی ها

سرمایه ثبت تعاونی ها
امتیاز این پست

شرکت تعاونی شرکتی است که از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که در این قانون مصرح است تشکیل می شود “.
شرکت تعاونی که از جمله شرکت های کمیتی است در جهت تحقق اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تقش موثری داشته است که این امر موجب توجه زیادی از جانب دولت در دوره های مختلف گردیده است و همین توجه تقسیم بندی های متعددی را ایجاد نموده است. بند هفتم ماده 20 قانون تجارت مصوب 1311 شرکت تعاونی را به دو دسته شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی مصرف تقسیم نموده است.
برای تشکیل یک شرکت تعاونی می بایست مراحلی را طی نمود که طی نمودن این مراحل مستلزم وجود عواملی است. مانند  سرمایه ، عضو و غیره که در ذیل ، به تشریح سرمایه ثبت شرکت تعاونی می پردازیم. شایان ذکر است متقاضیان محترم در صورت نیاز به هرگونه مشاوره در این زمینه می توانند با مشاورین ما در مرکز تخصصی ثبتیکال تماس حاصل فرمایند.

  • سرمایه ثبت تعاونی ها

سرمایه تعاونی اموال و دارایی است که برای تاسیس تعاونی یا افزایش سرمایه قبلی در اختیار آن قرار می گیرد.
مطابق ماده 21، هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه و در موردی که به صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. اعضاء تعاونی مکلف اند مبلغ پرداخت نشده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تادیه نمایند.
سهم اعضاء در تامین سرمایه شرکت های تعاونی برابر است مگر آن که مجمع عمومی تصویب نماید که اعضاء سهم بیشتری تادیه نمایند که در این صورت حداقل و حداکثر سهم باید در حدودی باشد که وزارت تعاون متناسب با نوع و تعداد اعضاء تعاونی ها تعیین می نماید.
ممکن است در ابتدای تاسیس، اعضاء شرکت تعاونی قادر نباشند کلیه سرمایه شرکت را تامین کنند، در چنین حالتی طبق ماده 17 حداقل 51 % سرمایه باید به وسبله اعضاء تامین شود و در اختیار شرکت تعاونی قرار گیرد و بقیه را ادارات و شرکت های دولتی و وابسته به دولت می توانند از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگری از قبیل مشارکت ، مضاربه ، اجاره به شرط تملیک … به عنوان کمک در تامین یا افزایش سرمایه در اختیار تعاونی قرار دهند بدون آن که خود عضو آن باشند. در چنین مواردی در ظرف مدتی که با موافقت طرفین در ضمن عقد شرکت تعیین خواهد شد، سهم سرمایه گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صد در صد سرمایه به تعاونی تعلق خواهد گرفت.

  • سود شرکت تعاونی

طبق ماده 25 قانون بخش تعاونی در پایان هر سال مالی از سود خالص شرکت تعاونی مبالغ ذیل کسر می شود :
الف- حداقل 5 درصد به عنوان ذخیره قانونی ( بیش از این رقم باید به تصویب مجمع عمومی برسد ).
تبصره 1- ذخیره قانونی تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از درآمدهای مذکور به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر نرسیده باشد، الزامی است.
تبصره 2- تعاونی ها می توانند تا حداکثر نصف ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه به کار برند.
ب- حداکثر 5 درصد به عنوان ذخیره احتیاطی ( تخصیص این مبلغ و نحوه مصرف آن باید به تصویب مجمع عمومی برسد ).
ج-  چهار درصد به عنوان حق تعاون و آموزش که باید به صندوق تعاون واریز شود.
د- درصدی به عنوان پاداش به اعضا، کارکنان ، مدیران و بازرسان که رقم آن را مجمع عمومی تعیین خواهد کرد.
مرکز تخصصی ثبتیکال
” موسسه ای برای ثبت سریع و آسان “


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است