شرایط تبد یل شرکت تضامنی به شرکت سهامی | ثبتیکال

شرایط تبد یل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

شرایط تبد یل شرکت تضامنی به شرکت سهامی
4.4 (88.89%) 9 votes

پس از ثبت شرکت و انجام تمامی مراحل قانونی گاهی ممکن است شرکا به هر دلیلی تصمیم به ایجاد تغییراتی در شرکت بگیرند.
یکی از اساسی ترین تغییرات ،

تغییر در قالب اولیه تجاری شرکت می باشد ،شرکا در زمان تاسیس شرکت سعی می کنند با در نظر گرفتن خصوصیات هر یک از انواع شرکت های تجاری و مقایسه آن نسبت به موضوع فعالیت و نیازها ، برای تاسیس شرکت قالب مناسبی انتخاب نمایند. لاکن همواره این امکان وجود دارد که درابتدا یا میانه راه متوجه شوند که شرکت در حال فعالیت، مطابق با نیازهای آنها نیست و پاسخگو خواسته و اهداف آنها نخواهد بود و بنابراین دلایل تصمیم به تغییر قالب شرکت می گیرند. برای چنین مواردی و اعمال این تغییرات قانون چندان سخت گیر نمی باشد و اعمال اینگونه تغییرات امکان پذیر است .و در این موارد  شرکت ها با طی مراحل قانونی می توانند به قالب دیگری تغییر شکل دهند، بدون آنکه شخصیت حقوقی آنها از بین برود و همانند قبل لاکن با شکل جدید قالب به فعالیت خود ادامه می دهند.
خودداری از تشکیل شرکت مجدد و جلوگیری انحلال شرکت فعلی یکی از مهمترین دلایلی است که بسیاری از شرکا تصمیم می گیرند تا به جای ثبت شرکتی جدید قالب شرکت خود را به شکلی جدید تبدیل نمایند، که البته انجام این تغییرات برای شرکت ها مناسب تر خواهد بود چراکه تشکیل یک شرکت جدید نیازمند طی کردن مراحل اداری و تشریقات ثبت است. همچنین باید حق الثبت نیز برای آن پرداخت شود. در حالی که در تبدیل شرکت تمامی این مراحل  حذف می شود .
البته توجه داشته باشید که این تغییرات در تمام شرکت ها قابل انجام نمی باشد، ولی یکی از مواردی که از نظر قانونگذار بلامانع می باشد تبدیل( شرکت تضامنی به شرکت سهامی) می باشد. که ما در این مقاله قصد داریم شرایط ایجاد این تغییر را بررسی نماییم .
شرکت تضامنی یکی از کامل ترین انواع قالب شرکت ها می باشد. بنا بر ماده 116 قانون تجارت شرکت های تضامنی تحت شرایط خاصی بین دو نفر تشکیل می شود که هر کدام از افراد را شریک ضامن می نامند به این معنی که چنانچه   شرکت دچار قروض یا دیون یا تعهداتی گردد هر یک از شرکا در قبال تمام موارد مسئول بوده و بایستی پاسخگو باشند و این عمده ترین تفاوت شرکتهای تضامنی با سایر شرکتها می باشد.
زمانیکه شرکت تضامنی به شرکت سهامی تبدیل گردد از آن به بعد مشمول قوانین و مقررات شرکتهای سهامی خواهد بود اما این نکته مهم را به یاد داشته باشید که چنانچه شرکت دیونی داشته باشد که از لحاظ زمانی مربوط به آن دوره ای باشد که شرکت حالت تضامنی داشته است قانونا هرچند شرکت به سهامی تبدیل شده است ولی مسئولیت صاحبان شرکت در مقابل آن فرد همان است که در شرکت تضامنی تعریف شده است  همچنین اگر سرمایه شرکت در زمانی که به سهامی تبدیل شده است به جهت اداری دیون و بدهی ها کافی نباشد و اگر طلبکاران بتوانند ثابت نمایند که طلبشان مربوط به زمانی است که شرکت تضامنی بوده است لذا مسئولیت شرکا در قبال آن شخص بصورت تضامنی می باشد ..
به طور کلی ، جهت تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی اهم اقداماتی که می بایست اجام شود عبارتند از :
-1رضایت تمی شرکاء مبنی بر تبدیل شرکت
-2از بین بردن اصل تضامن از طریق پرداخت بدهی های شرکت و تسویه حساب با بستانکاران
-3تحقق مقررات مربوط به تشکیل شرکت سهامی (تهیه و تنظیم اساسنامه ، تامین سرمایه ، اظهارنامه و انجام تشریفات ثبت
همچنین این نکته مهم را در نظر داشته باشد ، با تبدیل نوع شرکت از تضامنی به سهامی نام شرکت شامل تغییرات خواهد شد چرا که در شرکتهای تضامنی عبارت شرکت تضامنی به همراه عبارت " و شرکا" یا " و برادران" آمده است که در شرکتهای سهامی لزومی به این کار نبوده و چنانچه نام یکی از شرکا در نام شرکت بیان گردد، آن شخص حکم شریک ضامن در شرکتهای تضامنی را خواهد داشت . بنابراین پس از اینکه قالب شرکت از تضامنی به سهامی خاص تغییر پیدا کرد تغییراتی در شکل نام شرکت نیز خواهیم داشت و از عباراتی که خاص شرکت های تضامنی می باشد، نمی بایست در نام شرکت استفاده شود.
در انتهای این مقاله لازم است اشاره نماییم یکی از مهمترین اعمال قانونی در شرکت ها اعمال تغییرات پس از ثبت شرکت و تنظیم صورت جلسات مرتبط می باشدکه امری بسیار تخصصی و مهم است شرکت ثبتی کال با کادری مجرب و ساله تجربه جهت انجام این امور در خدمت شما عزیزان می باشد.  


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است