شرکت دانش بنیان چیست ؟ و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است | ثبتیکال

شرکت دانش بنیان چیست ؟ و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است

شرکت دانش بنیان چیست ؟ و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است
امتیاز این پست

با توجه به این نکته مهم که امروزه بیشترین رقابت و تلاش در دنیا بر سر دستیابی به رشد و پیشرفت علم و تکنولوژی می باشد .کشور های پیشرفته همواره در صدد حمایت از افکار و ایده ای نو می باشند در همین راستا شرکت های دانش بنیان با هدف افزایش  علم وثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش بوجود آمدند
شرکت دانش بینان یعنی استفاده بهینه از فکر و خلاقیت و ابداع و اختراع فرد و گروهی در جهت دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی ، که این امر در ایران باعث شکل گیری و تاسیس شرکت های دانش بینان بعضا در پارک ها علم و فناوری شد که از جمله گام هایی می باشد که در جهت عملی شدن نو آوریها و تبدیل آنها به تکنولوژی صورت گرفته است و از یکسری حمایت های دولتی برخوردار می باشد .
چنانچه در ماده یک آئین نامه تشخیص شرکت ها و موسسات دانش آمده است :
شرکت دانش بنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم  – کنار ثروت .توسعه اقتصادی – کنار دانش محور . تحقق اهداف علمی و اقتصادی که شامل گسترش در کار برد ابداع و نوآوری می شود و همینطور تجاری سازی که نتایج تحقق و توسعه شامل طراحی و تولید کار و خدمات در حوزه فناورهای برتر و با ارزش افزوده و فراوان به (ویژه در تولید نرم افزار های مربوط )تشکیل می شود .

اهداف شرکت های دانش بینان
1- ایجاد زمینه به کار گیری هر چه بیشتر توانمندی های دانشگاه ها در واحد های پژوهشی جامعه
2-ترغیب متخصصین ،نو آوران ومخترعان ،اعضای هیات علمی دانشگاه ها و واحد های پژوهشی برای فعالیت های بیشتر در رفع نیاز های جامعه برای ترویج فرهنگ تجاری سازی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی.
3- تشویق بنگا ه های اقتصادی و دستگاه های اجرایی به بهره گیری از یافته های پژوهشی و فناوری های شکل یافته در مراکز پژوهشی.
4_ارتقا فرهنگ عمومی کار آفرینی
5_جذب و تبد یل ایده ها به محصول و مشاغل پایدار

انواع شرکت های دانش بنیان قابل ثبت در ایران:
1-شرکت های که فقط اعضای هیت علمی مالک آن هستند : در صورتی که سهام دانشگاه کمتر از 50 در صد باشد شرکت دانش بنیان شرکت خصوصی است که باید تابع قانون تجارت و ادراه ثبت شرکت ها شود.
2 -شرکت های که دانشگاه ها نیز در آن مالکیت دارند در صورتیکه سهام دانشگاه 50 در صد یا بیشتر  شرکت دانش بنیان شرکتی دولتی می باشد .بنا بر( بند  الف ماده 154 ) قانون برنامه سوم توسعه که در ماده 51 قانون برنامه چهارم می باشد تنفیذ شده است دانشگاه ها واحد های پژوهشی  دولتی  می تواند پس از تاسیس هیئت امنا شرکت دولتی تاسیس نماید.
مشروط بر اینکه خدمات این شرکت در محدوده تحقیقات و خدمات علمی و فنی باشد

البته توجه داشته باشید که جهت ثبت این شرکت ها ثبت یک اختراع الزامی بوده که این اختراع باید مورد تایید مرکز رشد ، پارک های علمی و فناوری و یا ستاد فناوری راهبردی ریاست جمهوری باشد و بعلاوه به منظور ثبت شرکت دانش بینان پس از اتمام مراحل ثبت در ادراه ثبت شرکت ها لازم است جهت اخذ عنوان دانش بینان به صورت جداگانه مراحل صورت پذیرد  که این مراحل بدین شرح می باشد:
1- ارائه ایده محوری و ما لکیت فکری
2- مراجعه متقاضی به پارک یا مرکز رشد
3-تکمیل کلیه اسناد و مدارک
4- تکمیل و ارائه اسناد و کا برگ های تکمیل شده
5-پیگیری اخذ نتیجه بر رسیهای اولیه
6- مراجعه شرکت در جلسه شورای پژوهشی
7- پیگیری اخذ نسخه داوری نهایی
8-استقرار شرکت در محل در پارک یا مرکز رشد

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت دانش بنیان
1- رونوشت از اساسنامه شرکت
2-کپی اگهی رسمی شرکت
3-کپی  اظهارنامه دارایی ( سال قبل ) شرکت دانش بنیان
4-فتوکپی اظهار نامه و یا شرکت نامه شرکت دانش بینان
5-خلاصه ای از سوابق فعالیت های شرکت دانش بینان
6-رونوشت از شنا سنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت
7-کپی مدارک تحصیلی اعضا و موسسین شرکت به همراع اصل مدارک شرکت

تلاش نمودیم تا ماهیت شرکت های دانش بنیان وشرایط ثبت آن را شرح دهیم در صورت نیاز به اطلاعات کامل تر و ثبت این نوع شرکت با مشاورین ثبت ایده نو تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است