شرکت مختلط سهامی | ثبتیکال

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی
امتیاز این پست

این شرکت ها که ترکیبی از شرکت های تضامنی و سهامی هستند نحوه کارشان به این صورت است که در ان یک یا چند نفر به عنوان شریک ضامن ودارای سهم هستند و بقیه سرمایه به صورت سهام هایی که از نظر قیمتی مساوی هستند تقسیم می شوند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط سهامی
مدارک شرکت مختلط سهامی برای ثبت :

1-یک نسخه‌ی   شرکت نامه

2-یک نسخه‌ی  اساسنامه

3-اسامی مدیر یا مدیران شرکت

4-نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت،  مبی بر تعهد پرداخت تمام سرمایه و پرداخت واقعی لااقل از آن سرمایه

5-سوابق  ثبت شده از تصمیمات مجمع عمومی در موارد مذکور در مواد 40 ،41 و 44

6-نوشته‌ای با امضای مدیر شرکت، حاکی از پرداخت تمام سرمایه‌ی نقدی شرکای ضامن و  دادن تمام سرمایه‌ی غیرنقدی

موارد انحلال شرکت مختلط سهامی
شرکت در موارد زیر منحل می شود :
1.
وقتی شرکت به هدفی که برای انجام دادن آن تشکیل شده برسد و یا انجام دادن آن  هدف غیر ممکن شود،
2.
وقتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده و مدت  به پایان رسیده باشد
3.
هرگاه شرکت ورشکست شود،
4.
در صورت راضی بودن تمامی شرکا،
5.
در صورت سود بردن  شرکا .
علاوه بر این شرکت در موارد دیگری هم منحل می شود.این موارد همانهاست که در مورد شرکت تضامنی معتبر است :
1.
صورتی که یکی از شرکا به دلایلی انحلال شرکت را از دادگاه تقاضا کند و دادگاه آن دلایل را موجه دانسته، حکم به انحلال بدهد،
2.
در صورت فسخ یکی از شرکا  طبق ماده 137 قانون تجارت، حتی اگر شریک فسخ کننده شریک با مسئولیت محدود باشد،
3.
در صورت فوت یا محجوریت (کسی که نمی تواند در مال خود تصرف داشته باشد)یکی از شرکای ضامن، به شرط تحقق شرایط مندرج در مواد 139 و 140 قانون تجارت. همان طور که دیدیم، این دو ماده در صورت فوت یا محجورت یکی از شرکای ضامن، بقای شرکت را موکول به توافق شرکای در قید حیات و قائم مقام متوفی یا محجور می دانند و البته قید می کنند که عدم اعلام رضایت قائم مقام اشخاص اخیر در مهلت یک ماه از تاریخ فوت یا حجر، به منزله اعلام رضایت است .
آنچه دربارۀ موارد انحلال شرکت تضامنی گفتیم در مورد شرکت مختلط غیرسهامی نیز صدق می کند. بنابراین، تکرار آنها ضرورت ندارد. اما باید تذکر داد که در شرکت مختلط غیرسهامی، ورشکستگی یکی از شرکای با مسئولیت محدود موجب انحلال شرکت نمی شود. این راه حل منطقی است؛ چه آنچه موجب انحلال شرکت تضامنی به سبب ورشکستگی شریک می شود این است که شریک تضامنی، مسئول پرداخت تمام طلب شرکت است و وقتی که او قادر به پرداخت نباشد، شرکت پشتوانه دیگری ندارد تا بتواند پرداخت خود را بر عهده بگیرد؛ در حالی که در شرکت مختلط غیر سهامی چنین وضعیتی وجود ندارد؛ یعنی تا شریک ضامن هست و متعهد پرداخت تمام  قروض است، نیازی به شریک با مسئولیت محدود احساس نمی شود از طرفی اگر شریک با مسئولیت محدود قبلاً تمام سهم خود از سرمایه را پرداخت کرده باشد، دیگر اصولاً بدهکار نیست تا بحث عدم قدرت پرداخت طلب شرکت در مورد او مصداق داشته باشد. البته اگر چنین شریکی تعهد خود به آوردن حصه اش را به تمامی انجام نداده باشد طلبکاران شرکت می توانند در صورت ورشکسته شدن چنین شریکی، به او نیز مراجعه کنند. در این باره ماده 158 قانون تجارت توضیح می دهد که: «در صورت ورشکستگی یکی از شرکای با مسئولیت محدود، بابت پرداخت سهم شریک از سرمایه وثیقه ای داشته باشند، مسلماً جزء  سرمای شریک قرار نمی گیرند و باید طلبشان پیش از سایر طلبکاران از دارایی شریک با مسئولیت محدود پرداخت شود

*تفاوت شرکت های مختلط سهامی با غیر سهامی
در شرکت های مختلط غیرسهامی  سهام به قطعات سهم تقسیم نمی شود و ازادانه قابل معامله نیست  در صورتیکه در شرکت مختلط سهامی با مسئولیت محدود سهام به صورت سهم در می اید و قابل نقل وانتقال است .
*در شرکتهای مختلط غیر سهامی نام هیچ کدام از شرکا مسئولیت محدود نباید ذکر شود .طبق قانون در این شرکت ها ،شریک با مسئو لیت محدود نه حق اداره کردن شرکت را دارند و نه اداره ا
مور و حق انتخاب مدیر برای شرکت را ندارند.
موسسه ی ثبتیکال به شما کمک می کند تا در کوتاهترین زمان شرکت خود را به ثبت برسانید .از امتیازات مهم این موسسه نسبت به سایر موسسات در این است که شما کل هزینه را در انتهای کار  پرداخت می کنید .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است