شرکت هلدینگ چیست و شرایط مدارک لازم برای ثبت شرکت | ثبتیکال

شرکت هلدینگ چیست و شرایط مدارک لازم برای ثبت شرکت

شرکت هلدینگ چیست و شرایط مدارک لازم برای ثبت شرکت
امتیاز این پست

امروزه نام شرکت های  هلدینگ در بازار تجارت نامی آشناست که بسیاری از شرکت ها موفق دنیا تحت این نام فعالیت می نمایند ، این نوع شرکت برای نخستین بار در دنیا  در سال 1833 از ادغام دو شرکت بزرگ بوجود آمد. همچنین فعالیت شرکت هلدینگ در ایران از حدود پنج دهه گذشته و با پیشرفت صنایع در ایران رایج گردید. پس از آن شرکت های مادر ( هلدینگ ) با هدف های تکمیل زنجیره ارزش و برقراری ارتیاط میان شرکت ها ی تابعه شکل گرفتند و توسعه یا فتند.
در ابتدای مقاله برای آشنایی با شرکت هلدینگ یا مادر به ارائه یکسری تعاریف ارائه شده می پردازیم:
شرکت مادر : شرکتی است که از طریق داشتن مالکیت سهام، فعالیت های شرکت دیگر را کنترل می کند.
شرکت مادر: شرکت کنترل کننده ای که دارای فرعیهای متعدد بوده و خود دارای فعالیت تجاری نمی باشد، به شرکت مادر ، شرکت دارنده نیز گفته می شود.
شرکت دارنده: شرکتی که فقط به منظور خرید سهام سرمایه و کنترل عملیات شرکت های دیگر تأسیس می شود و به خودی خود دارای فعالیت تجاری نیست.
در تعریف دیگری از شرکت هلدینگ اشاره شده است که: شرکت مادر یا هلدینگ شرکت کنترل کننده ای که دارای فرعیهای متعدد بوده و خود دارای فعالیت تجاری نمی باشد، به شرکت مادر ، شرکت دارنده نیز گفته می شود.
بنا بر تعاریف ارائه شده شرکت هلدینگ یا شرکت مادر شرکتی می باشد که با خرید بخش عمده ایی از سهام شرکت ها ،فعالیت تجاری می نماید و به دلیل در اختیار گرفتن  میزان زیادی از سهام سایر شرکت ها.در آن شرکت ها دارای حق رای می باشد. همچنین توجه داشته باشید که در شرکت هلدینگ عملیات، فعالیت یا هر کسب‌و‌کار فعال دیگری انجام نمی‌شود  و تنها سیاست ها و مدیریت شرکت های  فرعی را کنترل می نماید.
چنانچه اشاره شد یک شرکت هلدینگ به جای اینکه دنبال تولید کالا یا خدمتی باشد صرفا به این دلیل ایجاد شده است که یک شرکت سهامی دیگر با هر نوع شرکتی مدیریت کند شرکت های هلدینگ برای مالکیت دارایی هایی نظیر املاک و مستغلات .گواهی ثبت اختراع . نام های تجاری سهام و دیگر دارایی ها تاسیس می شوند.
توجه داشته باشید که بنا بر مطالب فوق ،شرکت هلدینگ فعالیت های شرکت دیگر را کنترل می کند و معمولا خود دارای فعالیت تجاری نمی باشد (شرکت کنترل کننده هلدینگ). فعالیت اصلی این شرکت خرید سهام بیش از 50 در صد سهام شرکت های دیگر است و بنا بر این میزان سهم در این شرکت ها دارای حق تصمیم می باشد . این شرکت ها که سهام آن توسط شرکت های هلدینگ خریداری میشود شرکت تابعه نام گرفته اند .
در تعریف شرکت تابعه آمده است:
شرکت تابعه :شرکتی است که تمام یا بیش از نیمی (50 درصد)از سهام آن در اختیار شرکت دیگر باشد این شرکت ، شرکت فرعی نیز نامیده می شود .
اگر به هر دلیلی یکی از شرکت های موجود در سبد شرکت هلدینگ ورشکست شود شرکت هلدینگ سرمایه ای و کاهش در ارزش خالص خود را تجربه خواهد کرد .اما بدهکاران و طلبکاران شرکت ورشکسته نمی تواند به دنبال پرداخت یا دریافت حق و حقوق خود از شرکت هلدینگ باشند . از این نکته به عنوان یکی از مزایای شرکت هلدینگ یاد شده است.
شرکت هلدینگ یا مادر دارای دو ویژه گی اصلی می باشند :
شرکت کنترل کننده هلدینگ – شرکت دارنده هلدینگ
1 – شرکت کنترل کننده هلدینگ: این نوع شرکت هلدینگ علاوه بر عملیات بازرگانی بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام سایر شرکت ها می نمایند.
2- شرکت دارنده هلدینگ: شرکت دارنده هلدینگ شرکت سهامی است که تمامی سرمایه خود را صرف خرید سهام در سایر شرکت ها می نماید و بجز آن فعالیت تجاری دیگری ندارد.
در این مقاله به شرح مختصری از ماهیت  شرکت هلدینگ پرداخیتم در مقاله بعدی شرایط ثبت شرکت هلدینگ را بررسی خواهیم کرد، در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از شرکت هلدینگ یا مادر با مشاورین ما در ثبت شرکت ایده نو تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است