طرح صنعتی چیست و شرایط ثبت طرح صنعتی چگونه است؟ | ثبتیکال

طرح صنعتی چیست و شرایط ثبت طرح صنعتی چگونه است؟

طرح صنعتی چیست و شرایط ثبت طرح صنعتی چگونه است؟
امتیاز این پست

هدف از ارائه این مقاله بررسی طرح صنعتی می باشد، اما لازم است در  ابتدا اشاره نماییم  که طرح صنعتی چیست و شامل چه مواردی می باشد:
درقانون  20 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوبه 1386: هر گونه ترکیب خطوط یا اشکال سه بعدی با خطوط  و رنگ ها یا بدون آن که در ترکیب شکل محصول صنعتی یا صنایع دستی به شکل تزیینی و زیبایی تغییر دهد که این طراحی جدید باعث جذب مصرف کننده باشد طرح صنعتی گویند.

در واقع این عبارت بدین معناست که اگر به طور مثال محصولی تولید نموده اید و برای آن بسته بندی نوینی  طراحی کرده اید برای پیش گیری از افشای طرح و محصولی که تولید یا با بسته بندی جدید ابداع کرده اید باید آنرا به ثبت برسانید . تا جلوی سو استفاده از رقبا در بازارهای داخلی و خارجی گرفته شود. همچنین شما با ثبت طرح صنعتی می توانید به راحتی جلوی واردات یک محصول تقلیدی از طرح ثبت شده تان را بگیرید.

دایره حمایت از طرح صنعتی شامل مواردی مانند : محصولات خانگی ، اداری ، صنایع دستی ،اسباب بازی ،مبلمان اداری ،لوازم برقی،  خوردو و قطعات آن ،ابزارهای فنی و پزشکی وبهداشتی،اقلام لوکس تزیینی ،منسوجات ،فرش و لباس ،ظروف اشپزخانه پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را در بر می گیرد .
چرا طرح های صنعتی باید حمایت شوند ؟
ارزش طرح صنعتی باعث می شود یک محصول برای مشتریان جذاب و حتی منحصر به فرد باشد که درفروش آن تاثیر به سزایی خواهد داشت .
و حمایت از طرح صنعتی از طریق ثبت آن در ادراه مالکیت صعنتی مالک از حق استفاده انحصاری و جلو گیری از نسخه برداری غیر مجاز و یا تقلید توسط افراد سودجو می گردد.
ثبت طرح صنعتی چه امتیازی را موجب می گردد ؟
1 – ثبت یک طرح صنعتی به مالک حق انحصاری می دهد
2- ثبت طرح های صنعتی فعالیت صادقانه تجاری و رقابت سالم را تشویق می کند
3 – ثبت یک طرح ارزشمند باعث تاثیر مطلوب و بازگشت سرمایه می شود
4- طرح های صعنتی دارایی تجارتی هستند
5- مالک یک طرح صنعتی ثبت شده می تواند با واگذاری اجازه بهره برداری از یک طرح به دیگری برای مدت مشخص و امتیازات و برخوداری از بهره را بدهد .
6- ثبت یک طرح صنعتی به شرکت ها این فرصت و امکان را می دهد که میزان موفقیت در محصو لاتشان در بازار ارزیابی کنند.
ویژگی لازم برای ثبت طرح صنعتی چیست و چه فرایندی را طی می نماید؟
براساس ماده 21 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید یا اصیل باشد طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار بطور محسوس و یا از طریق استفاده عملی یا به نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه برحسب مورد قبل از حق تقدم در هیچ نقطه ای از جهان برای عدم افشا ثبت نشده باشد و همچنین طرحی اصیل است که بطور مستقل توسط طراح پدید آمده و یا تقلید از طرح های موجود نباشد به نحوی که از دید  یک کاربر آگاه متفاوت از طرح هایی باشد که قبلا در اختیار عموم قرار گرفته است.
امیدواریم این مقاله نیز مانند مقالات پیشین مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد ،همچنین در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا خدمات در این زمینه مشاورین ما همواره در خدمت شما عزیزان می باشند.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است