مراحل ثبت برند در مرکز تخصصی ثبتیکال | ثبتیکال

مراحل ثبت برند در مرکز تخصصی ثبتیکال

مراحل ثبت برند در مرکز تخصصی ثبتیکال
5 (100%) 1 vote

به کارگیری علائم تجاری و صنعتی سابقه نسبتاَ طولانی دارد و می توان گفت از هنگامی که محصولات مشابه به بازار عرضه شده است صاحبان حرف و صنایع و تجار به منظور حفظ اصالت محصولات خود درصدد برآمده اند به وسیله مناسبی کالای خود را به مشتری بشناسانند و مانع فریب مشتریان خوددر اثر ارائه کالای مشابه دیگران شوند.
می توان گفت ، حتی قبل از تعیین علائم تجاری مخصوص از طرف تجار خود مردم و مشتریان هر تاجر و صاحب صنعتی با توجه به کالاهای مورد نظر خود یک سلسله علائم محلی و شخصی را در نظر گرفته و به این وسایل در جستجوی کالای مطلوب خود گشته و دیگران را برای خرید کالای مرغوب هدایت می کردند . مثلاَ جنس متعلق به شهر ، منطقه یا محله مخصوصی را برای خرید کالای مرغوب هدایت می کردند. مثل اینکه می گفتند ، زعفران خراسان ، گز اصفهان ، چاقوی زنجان و از این قبیل به نحوی که حکایت از تشخیص و تمییز کالای مرغوب می کند.
از این رو امروزه اسم و علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار گشته و تجار حساسیت زیادی نسبت به تعیین علامت تجاری و حفاظت و صیانت از آن نشان می دهند.
جهت مزید اطلاع خوانندگان محترم به اطلاع می رساند ، ” موسسه حقوقی ثبتیکال ” با بیش از یک دهه تجربه ی موفق و با بهره گیری از متخصصان توانمند ، به صورت فوق حرفه ای خدمات خود را در زمینه های ذیل ارائه می نماید :

  • مشاوره در انتخاب نام برند

قبل از ثبت هر برندی می بایست برای آن نام انتخاب کنید. انتخاب نام برند ، یکی از مهم ترین اقداماتی است که در مسیر ثبت برند انجام می شود.
تغییرات مداوم و پایدار در صنعت تولید و رقابت روزمره در میان تولیدکنندگان، مستلزم ایده های خلاق و بدیع می باشد تا برندها بتوانند در این بازار حضور یابند. لذا علامت تجاری می بایست ابتکاری و جدید باشد.
علامت باید مشخص جنس و به نحوی باشد که بتوان آن را در انحصار صاحب علامت دانست مثلاَ برای کلاه علامت کلمه ” کلاه ” مشخص جنس نخواهد بود زیرا از کلمه ” کلاه ” منحصر بودن آن به یک نوع کلاه معلوم نمی شود ولی برای چایی استعمال شکل یا کلمه کلاه مانعی ندارد و خریدار می تواند چای کلاه نشان را از فروشنده مطالبه و خریداری نماید. همچنین اسامی عام نیز به جهت اجناسی که از آن نوع هستند استعمال نمی شوند زیرا معرف جنس نخواهند بود.

  • استعلام نام برند

قبل از ثبت هر برندی اول باید ببینید در طبقه ( زمینه ) فعالیتی که مد نظر شماست آن نام قبلاَ ثبت شده است یا خیر. توضیح آنکه، در آیین نامه جهت کلیه اجناس، طبقاتی قائل و آن را به 45 قسمت نموده اند مثلاَ طبقه 1 محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه 24 انواع پارچه است . بنابراین ، متقاضی باید معلوم کند نام مورد تقاضای او در  طبقه فعالیت مورد نظر وجود نداشته باشد.
همکاران ما در این مرکز از نام پیشنهادی شما استعلام خواهند گرفت.

  • اقدامات لازم جهت ثبت برند در کوتاه ترین زمان ممکن

ثبت علامت تجاری جز در مواردی که قانون تکلیف نموده باشد اختیاری است لیکن همان طور که مذکور افتاد، علیرغم عدم الزام قانونی، تجار به دلیل برخورداری از حمایت قانونی و نیز استفاده از شهرت و کارمایه تجاری و امتیازهای مادی و معنوی نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام می کنند. ثبت علامت تجاری مستلزم انجام اقدامات ذیل است :
– مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir  و تکمیل اطلاعات خواسته شده
– دریافت رمز اظهارنامه و کد پیگری
– ارائه مدارک به اداره مالکیت معنوی
توضیح آنکه پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص /  رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی اشکالی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید.
– پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول و پرداخت حق الثبت به صورت اینترنتی
در صورتی که تا سی روز پس از انتشار آگهی نسبت به علامت مورد تقاضا اعتراضی به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم اقدام نمود. اداره ثبت شرکت ها مکلف است علامت را به ثبت رسانیده و تصدیقی حاکم از ثبت علامت به صاحب علامت یا نماینده او تسلیم کند . ( ماده 9 آیین نامه ثبت علائم )
طبق ماده 9 قانون ثبت علائم و اختراعات ، متصدی ثبت در موارد ذیل تقاضای ثبت را رد خواهد کرد :
– در صورتی که علامت مخالف مقررات قانون باشد.
– در صورتی که علامت قبلاَ به اسم دیگری ثبت شده و یا شباهت علامت با علامت دیگری که ثبت شده است به اندازه ای باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی ندارند به اشتباه بیندازد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تخصصی ، با همکاران ما تماس حاصل نمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است