انتخاب بازرس | ثبتیکال

انتخاب بازرس

انتخاب بازرس
امتیاز این پست

در شرکتهای سهامی  انتخاب بازرس یکی از مسائل مهم است .بازرس که توسط مجمع عمومی انتخاب می شود و وظیفه ی ان نظارت بر کار مدیران ،معاملاتی که در شرکت انجام می شود و بررسی حسابهای شرکت است .

بازرس از حقوق سهامدارن در شرکت دفاع می کند و همچنین اگر نکته منفی در شرکت ببیند به مجمع عمومی گزارش می دهد .
 چه افرادی نمی توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند ؟
1- افراد مجرم ،ورشکسته
2-افرادی که با مدیر و مدیر عاملان شرکت نسبت فامیلی نزدیکی دارند .
3-مدیر عاملان و مدیران شرکت
عزل و نصب بازرسان چگونه انجام می شود ؟
 در شرکتهای سهامی خاص بازرسان توسط صورت جلسه ای که بوسیله ی سهامدارن به امضا رسیده انتخاب می شود اما در دوره های بعدی توسط مجمع عمومی و با توجه به این که بیشترین رای را بیاورند انتخاب می شوند اما در شرکت سهامی عام توسط مجمع عمومی موسس انتخاب می شود .
برای عزل کردن بازرسان نیاز است اکثریت افرادی که در مجمع عمومی عادی قرار دارند رای به عزل شخص دهند .

وظایف بازرس :
1-بازرسان وظیفه دارند حساب های شرکت را مورد بررسی قرار دهند  و چنان چه تناقضی در حساب ها دیده شود خود نمی توانند ان را تغییر دهند بلکه باید دلایل خود را مبنی بر نادرست بودن حساب ها بیان کرده و گزارش خود را به مجمع عمومی ارئه دهند .
2- بازرسان وظیفه ی اطلاع رسانی دارند به طوریکه اگر زمانی شرکا و یا برخی مقامات دولتی مانند قوه ی قضاییه بخواهند از وضعیت حسابها اگاه شوند و یا در این زمینه سوالاتی داشته باشند بازرسان باید تخصص کافی داشته باشند تا پاسخ گو باشند .
3-بازرسان موظف هستند گزارش کاملی به مجامع عمومی ارائه دهند که این گزارش باید ده روز قبل از برگزاری جلسه ی مجمع اماده باشد .
4-در بعضی مواقع مدیران یا مدیر عاملان شرکت معاملاتی را با شرکت انجام می دهند که بازرس باید نظر خود را در رابطه با این معاملات بیان کرده و به مجمع عمومی گزارش دهد .
بازرسان علاوه بر فعالیت های اصلی که قید شد یک سری وظایف دیگری نیز دارند که شامل:
1-یکی از وظایف بازرسان در مورد سهام وثیقه است که بازرسان باید بدانند مدیران شرکت سهام وثیقه دارند یا نه و همچنین بدانند که ایا این سهام در صندوق شرکت نگهداری می شود یا خیر .
2-بازرسان موظف هستند صحت گزارشاتی را مدیران به مجمع عمومی می دهند را تایید کنند .
3-از دیگر وظایف بازرسان این است که از حقوق سهامدارن دفاع کند به  طوریکه حقوق برای همه ی افراد برابر باشد و به طور یکسان رعایت شود .
4-در مواقعی که مدیران شرکت از مجمع عمومی برای جلسات دعوت نمی کنند بازرس به خواسته ی سهامدارن که حداقل یک پنجم سرمایه ی شرکت برای انها است از مجامع عمومی دعوت می کند و همچنین اگر سهامدارن نیز تقاضای دعوت از مجامع عمومی را نداشته باشند خود بازرس موظف است مجمع عمومی را دعوت کند .
حقوق بازرسان چگونه تعیین می شود ؟
حقوق بازرسان توسط مجمع عمومی مشخص می شود و میزان ان با توجه به درامد شرکت و مقدار کاری که ان بازرس انجام می دهد تعیین می شود .
بازرس علی البدل چیست ؟
شرکتها باید بازرس علی البدل داشته باشند تا در صورت  فوت یا استعفای بازرس اصلی  ،بازرس علی البدل جایگزین بازرس اصلی شود.  بازرس علی البدل که توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شود.
برای ثبت شرکت شما می توانید به موسسه ی ثبتیکال مراجعه  کرده و از راهنمایی مشاوران مجرب این موسسه برخوردار شوید .از مزایای مهم این موسسه نسبت به سایر موسسات این است که شما کل هزینه ها را پس از اتمام کار پرداخت می کنید .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است