اوراق مشارکت و اوراق قرضه | ثبتیکال

اوراق مشارکت و اوراق قرضه

اوراق مشارکت و اوراق قرضه
امتیاز این پست

اوراق مشارکت چیست ؟
اوراق مشارکت که توسط بانک مرکزی منتشر می شود .این اوراق نوعی اوراق بهادار است .زمانیکه شرکتهای خصوصی ،دولتی و شهرداریها بخواهند پروژه ای بزرگ را انجام دهند برای تامین اعتبار اوراق مشارکت منتشر می کنند .هر کدام از این برگه ها که نشان دهنده ی مقدار سهم دارنده ی ان است .

اوراق قرضه چیست ؟
اوراق قرضه که به صورت کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت هستند .
اوراق کوتاه مدت که بین یک تا پنج سال است ،اوراق میان مدت پنج تا ده سال است و اوراق بلند مدت که بیش از ده سال است .
برخلاف اوراق مشارکت که افراد با خرید ان دارای سهم می شوند با خرید اوراق قرضه افراد هیچ گونه مالکیتی ندارند .اوراق قرضه که نوعی اوراق بهادار می باشند و مراکزی که این اوراق را منتشر می کنند باید در زمان مشخص شده کل پول را پرداخت کنند و در طول این مدت سود پول نیز پرداخت می شود .
اوراق قرضه چه ویژگی هایی دارند ؟
1- افرادی که دارای اوراق قرضه هستند هیچ نوع مالکیتی در شرکت ندارند .با داشتن این اوراق انها می توانند مبلغ کل پول خود را به همراه سود ان دریافت کنند .
2-زمانیکه شرکتی ورشکست می شود افرادی که اوراق قرضه دارند در گرفتن طلب خود بر افراد سهام دار حق تقدم دارند .
3-برخی از شرکتها برای این که اوراق خود را بیشتر به فروش برسانند برای این اوراق وثیقه می گذارند .
4-افرادی که دارای اوراق قرضه هستند نمی توانند برای شرکتی که اوراق ان را خریداری کرده اند تصمیم گیری کنند و اجازه ی حق رای نیز ندارند .
5-چنانچه این اوراق به صورت خصوصی منتشر شود فقط شخص خریدار و مرکزی که ان را منتشر کرده با هم قرارداد دارند .اما اگر این اوراق به صورت عمومی منتشر شود علاوه بر افرادی که گفته شد شخصی به عنوان نماینده بر ان نظارت می کند تا شرکت به همه ی تعهدات خود عمل نماید .
اوراق مشارکت چه ویژگی هایی دارد ؟
1- این اوراق به صورت با نام وبی نام عرضه می شود
2-زمان  پرداخت مشخص شده است
3-مرکزی که این اوراق را منتشر کرده است زمان پرداخت سود و اصل اوراق را مشخص میکند
4-این اوراق قابل خرید و فروش می باشد
5-هر کدام از این اوراق مقدار سهم خریدار را نشان می دهد
6- از این اوراق به عنوان وثیقه نیز می توان استفاده کرد
چه تفاوت هایی میان اوراق قرضه و مشارکت وجود دارد ؟
مراکزی که اوراق قرضه را عرضه می کنند با فروش این اوراق به خریدار به انها بدهکار می شوند .تمام این اوراق دارای زمان مشخصی برای پرداخت می باشند و همچنین مراکزی که این اوراق را  به فروش می رسانند به افراد سود نیز پرداخت می کنند . این اوراق به صورت با نام وبی نام عرضه می شود .
از معایب خرید اوراق قرضه این است  ،مراکزی که این اوراق را عرضه می کنند امکان دارد ورشکسته شده و نتوانند سرمایه شما را پرداخت کنند .همچنین برخی از کشورهای اسلامی ان را قبول ندارند و ربا محسوب می کنند لذا  بجای استفاده از این اوراق ،اوراق مشارکت را جایگزین ان می کنند .
اوراق مشارکت به این صورت است که شخص قسمتی از سرمایه ی یک شرکت را تامین می کند و در سود و زیان ان شرکت سهیم می شود .یعنی هر سال مالی پس از این که کل هزینه هایی که انجام شده کم می شود و سودی که حاصل شده با توجه به قرار دادی که بین شخص و شرکت بسته شده تقسیم می شود .
 
برای انجام امور ثبت شرکت ،با مراجعه به موسسه ی ثبتیکال می توانید در کوتاهترین زمان شرکت خود را به ثبت برسانید .از امتیازات مهم  این موسسه نسبت به سایر موسسات در این است که شما کل هزینه ها را در پایان کار پرداخت می کنید .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است