تبدیل سهام بانام به بی نام و بالعکس | ثبتیکال

تبدیل سهام بانام به بی نام و بالعکس

تبدیل سهام بانام به بی نام و بالعکس
امتیاز این پست

تبدیل سهام : پس از تشکیل شرکت و شروع به عملیات ممکن است نظر به مصالحی سهام بانام و بی نام به یکدیگر تبدیل شوند.

این تبدیل به شرطی پذیرفته می شود که اساسنامه شرکت اجازه آن را داده باشد والا مجمع عمومی فوق العاده اساسنامه را تغییر داده و اجازه تبدیل را در اساسنامه می گنجاند.

تبدیل سهام بانام به بی نام

تبدیل سهام بانام به بی نام موقعی اتفاق می افتد که شرکت به علت عدم تادیه قیمت سهام ناچار بوده سهام بانام منتشر نماید و بعداَ که تمام آن پرداخت شد، برای تسهیل در فروش سهام ، قصد دارد سهام خود را به بی نام تبدیل کند برای این که تمام دارندگان سهم از تصمیم شرکت مطلع شوند باید این تصمیم فقط یک نوبت آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن منتشر می شود درج و مهلتی که کمتر از دو ماه نباشد به صاحبان سهام داده شود تا برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مراجعه کنند. پس از انقضای مهلت مذکور برابر تعداد سهامی که تبدیل نشده است سهام بی نام صادر و در مرکز شرکت نگاهداری شود تا هر موقع که دارندگان سهام بانام مراجعه نمودند سهام بانام آنان اخذ و باطل و سهام بی نام به آن ها داده شود. ( ماده 47 )

  • تبدیل سهام بی نام به بانام

زمانی که شرکت بخواهد به جهت مصالح اقتصادی، شرکاء خود را بشناسد ، می تواند سهام بی نام را که معمول نیست در دست چه اشخاصی است به سهام بانام تبدیل کند. چون این قبیل سهام در دست اشخاص متفرقه بوده و شرکت از هویت و محل اقامت آن ها اطلاعی ندارد. قانون تشریفات و مهلت بیشتری به جهت آن قائل شده است تا حقی از کسی تضییع نشود.
در این مورد به موجب ماده 44 ” باید مراتب در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد سه نوبت هر یک به فاصله پنج روز منتشر و مهلتی که برای تبدیل سهام خود به مرکز شرکت مرجعه کنند. در آگهی تصریح خواهد شد که پس از انقضای مهلت مزبور کلیه سهام بی نام شرکت باطل شده تلقی می گردد ” .
مسلم است در صورت عدم مراجعه دارندگان سهام بی نام ورقه سهم آن ها باطل شده و شرکت باید سهام جدیدی بانام صادر نماید و سپس در مورد شرکت های سهامی عام باید سهام مزبور را در بورس اوراق بهادار و در صورتی که در بورس پذیرفته نشود و یا این که سهام مربوط به شرکت های سهامی خاص باشد از طریق حراج فروخته شود.
آگهی حراج نیز به موجب ماده 45 ” حداکثر تا یک ماه پس از انقضای مهلت شش مته مذکور فقط یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد منتشر خواهد شد. فاصله بین آگهی و تاریخ حراج حداقل ده روز و حداکثر یک ماه خواهد بود. در صورتی که در تاریخ تعیین شده تمام یا قسمتی از سهام به فروش نرسد حراج تا دو نوبت طبق شرایط مندرج در این ماده تجدید خواهد شد “.
اگر مقداری از سهام مزبور پس از تجدید حراج فروش نرفت باید سهم بانام مزبور در شرکت باقی بماند تا هر موقع دارندگان سهام بی نام مراجعه کردند و خسارت های مربوطه را پرداختند به آنان داده شود.
در صورتی که سهام فروش رفت پس از کسر هزینه های ” مترقبه ” از قبیل هزینه آگهی و حق الزحمه کارگزاران بورس و غیره مازاد آن توسط شرکت در حساب بانکی بهره دار سپرده می شود. در صورتی که تا ده سال دارندگان سهام بی نام مراجعه نمودند، باقی مانده به او پرداخت می گردد والا در حکم مال بلاصاحب بوده و با اطلاع دادستان محل به خزانه دولت منتقل می شود.

بسمه تعالی
نمونه صورتجلسه تبدیل سهام با نام به بی نام

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت  ……………………………..    سهامی خاص به شماره ثبت  ………   در ساعت …………  مورخ  …………   با حضور کلیه سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل و نسبت به انتخاب هیئت رئیسه اتخاذ تصمیم گردید.
در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت
1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه
2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس
3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه
4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

سپس دستور جلسه مبنی بر تبدیل سهام بانام به بی نام قرائت و تصمیمات ذیل به اتفاق آرا اتخاذ گردید.
کلیه سهام با نام شرکت به تعداد  …………    سهم با تصویب کلیه سهامداران به سهام  بی نام تبدیل گردید. در نتیجه ماده …………  در اساسنامه به شرح ذیل اصلاح گردید.
سرمایه شرکت  مبلغ……..……….. ریال منقسم به …………  سهم …………..…….. ریالی بی نام که تماماً 35% آن پرداخت و مابقی آن در تعهد سهامداران می باشد.
ضمناً هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام با نام شرکت ابطال و به جای آن سهام بی نام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت.
جلسه در ساعت………..   خاتمه یافته و به آقا/خانم……………….……….. احدی از سهامداران یا اعضاء هیئت مدیره با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء دفاتر ثبت اقدام نماید.

امضا هیات رئیسه
نام و نام خانوادگی                 نام و نام خانوادگی               نام و نام خانوادگی            نام و نام خانوادگی
رئیس جلسه………….………..       ناظر………….………..           ناظر………….………..            منشی………………..

بسمه تعالی
نمونه صورتجلسه تبدیل سهام بی نام به با نام

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت   …………………………….. سهامی خاص به شماره ثبت ………….. در ساعت …………..  مورخ …………..  با حضور کلیه سهامداران در محل قانونی شرکت تشکیل و نسبت به انتخاب هیئت رئیسه اتخاذ تصمیم گردید.
در اجرای ماده 101 لایحه اصلاحی قانون تجارت
1ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت رئیس جلسه
2ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر رئیس
3ـ خانم/ آقای ……………….………..  به سمت ناظر جلسه
4ـ خانم / آقای……………….………..  به سمت منشی جلسه انتخاب شدند.

سپس دستور جلسه مبنی بر تبدیل سهام بی نام به بانام قرائت و تصمیمات ذیل به اتفاق آرا اتخاذ گردید.
کلیه سهام بی نام شرکت به تعداد ……………… سهم با تصویب کلیه سهامداران به سهام بانام تبدیل گردید. در نتیجه ماده………  در اساسنامه به شرح ذیل اصلاح گردید.
سرمایه شرکت  مبلغ ……………………..   ریال منقسم به ………………   سهم ……………….………..   ریالی
بانام که تماماً/ 35% آن پرداخت و مابقی آن در تعهد سهامداران می باشد.                            ضمناً هیئت مدیره تعهد نموده که کلیه برگه های سهام بی نام شرکت ابطال و به جای آن سهام بانام صادر گردید و در اختیار سهامداران قرار گرفت.
جلسه در ساعت  ………  خاتمه یافته و به آقا/خانم ……………………..  احد از سهامداران یا اعضاء هیئت مدیره با حق توکیل به غیر یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء دفاتر ثبت اقدام نماید.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس بگیرید.
ما همواره آماده ارائه بهترین و کامل ترین خدمات به شما عزیزان می باشیم .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است