ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایایی دارد ؟ | ثبتیکال

ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایایی دارد ؟

ثبت شرکت سهامی خاص چه مزایایی دارد ؟
امتیاز این پست

شرکت سهامی خاص عبارت است از شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراَ توسط موسسین تامین می گردد. در شرکت سهامی خاص باید قبل از نام شرکت و یا بعد از آن بدون فاصله عبارت شرکت سهامی خاص در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور روشن و خوانا قید شود. موسسین این گونه شرکت ها بدون نیاز به پذیره نویسی و جذب بخشی از سرمایه توسط مردم با شرایط سهل تر نسبت به شرکت سهامی عام تشکیل می شوند به این معنی که اعلام تعهد پرداخت سرمایه توسط سهامداران در صورتجلسه ای که به امضاء کلیه آن ها می رسد قید می شود و هرکس در مقابل نام خود میزان سرمایه تعهدی و مبلغی را که حاضر است فوراَ پرداخت کند نوشته و امضاء می کند.
میزان سرمایه 1.000.000ریال برای ثبت شرکت می باشد. شرکا سهامی خاص برای تشکیل شرکت می بایست بیست درصد سرمایه شرکت را تعهد و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها سپرده گذاری کنند.
بنابراین تشکیل شرکت سهامی خاص به مانند شرکت سهامی عام از پیچیدگی های مقرر در قانون تبعیت نمی کند و مطابق ماده 20 لایحه اصلاح قانون تجارت برای تاسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی خواهد بود :
1. اساسنامه شرکت که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
2. اظهارنامه ی مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه ی بانکی حاکی از تادیه قسمت تقدی آن که مباید کمنر از سی و پنج درصد کل سهام باشد. اظهارنامه ی مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد. هر گاه تمام یا قسمنی از سرمایه به صورت غیرنقد باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3. انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
4. قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت قسمت اخیر ماده 17
5. ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که هرگونه آگهی راجع به شرکت تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی  در آن منتشر خواهد شد.
با مقایسه میان شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود می توان گفت : شرکت های سهامی خاص نسبت به شرکت با مسئولیت محدود ، دارای اعتبار بیشتری بوده و اغلب برای افرادی که امور بازرگانی ، عمرانی ، شرکت های بیمه ، تولیدی و … انجام می دهند مفید است .همچنین از لحاظ اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی ، اخذ نمایندگی معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده های سطح بالا مناسب است.
اخذ وام برای شرکت های سهامی خاص بسیار راحت تر بوده و معمولاَ تا سقف ده برابر سرمایه شرکت امکان اخذ وام و اعتبارات از بانک ها یا موسسات مالی امکان پذیر است.
مضاف بر موارد گفته شده ، می توان از مزایای ثبت شرکت سهامی خاص به موارد ذیل اشاره کرد :
سهولت نقل و انتقال سهام :
از آنجاییکه سرمایه سهامداران در شرکت های سهامی به قطعات کوچکتری به نام سهام تقسیم گردیده و بعضا این سهام بی نام نیز می باشد لذا نقل و انتقال آن دارای سهولت ویژه ای است.
محدودیت مسئولیت سهامداران در شرکت های سهامی :
یکی از خصوصیات مهم شرکت های سهامی ، محدود بودن مسئولیت سهامداران در قبال سهام آنهاست.
تعیین هیئت مدیره در شرکت های سهامی :
شرکت های سهامی خاص دارای ارکان سه گانه است که عبارتند از :
رکن تصمیم گیرنده ( مجمع عمومی ) ، رکن اداره کننده ( هیات مدیره ) رکن کنترل کننده ( بازرس یا بازرسان )
شرکت سهامی خاص به وسیله هیات مدیره که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلا یا بعضاَ قابل عزل می باشند اداره خواهد شد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در مرکز تخصصی ثبتیکال ، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است