شرکت های ثبت شده | ثبتیکال

شرکت های ثبت شده

شرکت های ثبت شده
5 (100%) 1 vote

شرکت های ثبت شده شرکت هایی هستند که با رعایت قوانین و مقررات مربوطه برای مقاصد تجاری یا غیرتجاری در یکی از دفاتر رسمی کشور از جمله اداره ثبت شرکت ها در تهران یا دایره ثبت شرکت در شهرستان به ثبت رسیده که خود به دو نوع می باشد :

  • شرکت های غیرتجاری ثبت شده

شرکت های غیرتجاری ثبت شده شرکت هایی است که اگر چه در اداره ثبت شرکت ها برای شروع فعالیت به رسمیت شناخته شده است اما ماهیتاَ قبل از ورود به اداره ثبت شرکت ها در سایر مراجع اداری، تشریفاتی را طی نموده است و اداره ثبت شرکت ها به اعتبار این که قبلاَ مراجع اداری یادشده به ماهیت و تشکیل آن ها اعتبار بخشیده ثبت آن ها را مورد پذیرش قرار می دهد. توضیح این که بند 7 ماده 20 قانون تجارت شرکت های تعاونی تولید و مصرف را در ردیف شرکت های تجاری قرار داده است در حالی که ذکری از شرکت های تعاونی توزیعی ننموده است که به نظر می رسد قصد قانونگذار در احصاء انواع شرکت های تعاونی به تولید و مصرف در قانون تجارت و عدم ذکر نام شرکت های توزیعی به این منظور بوده است که آن ها را از ردیف شرکت های تجاری خارج نماید.
شرکت های تعاونی توزیعی که شرکت تعاونی مسکن از مهم ترین آن است برای قصد انتفاع و سود و درآمد جهت افزایش سرمایه و دارایی های شرکت ایجاد نگردیده است بلکه هدف از تشکیل چنین شرکت هایی تحقق اهداف اصول دوم و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. اصل سی و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جهت حاکمیت بر مردم خود را موظف نموده تا حق دارا شدن مسکن را برای شهروندان خود به رسمیت بشناسد و در برنامه های کلان و جزئی خود تلاش نمایند.

  • شرکت های تجاری ثبت شده

الف ) شرکت های تجاری هفت گانه :
شرکت تجاری ثبت شده شرکت هایی هستند که با رعایت تشریفات قانون تجارت تشکیل و در دفتر ثبت شرکت ها به قصد تجارت به یکی از اشکال مصرح در ماده 20 قانون تجارت درآیند و نحوه اداره و توزیع سود و مسئولیت ها و پایان شرکت هم تابع تشریفات و مقررات قانون تجارت می باشد مانند شرکت سهامی عام یا خاص، شرکت های مختلط سهامی غیرسهامی، شرکت های تعاونی مصرف یا تولید و نظایر این ها. پس باید گفت این نوع شرکت ها دارای ویژگی هایی است : اول این که ماهیت تجاری دارد و قصد ایجاد آن انجام معاملات تجاری و انتفاع است. دوم این که بنابر توافق شرکاء شرایط خود را بایکی از انواع شرکت های تجاری تطبیق داده است. سوم این که براساس قوانین عام و خاص جاری کشور آن را با رعایت مقررات در دفتر ثبت شرکت ها به ثبت رسانده است. چهارم این که شیوه اداره و خاتمه دادن آن به موجب قوانین تجاری صورت خواهد گرفت.
ب) سایر نهادهای تجاری
اینگونه نهادها اگرچه مانند شرکت تجاری می باشند اما دارای اوصاف و خصیصه متفاوتی هستند که عبارتند از :
_ گروه های اقتصادی :
ماده 107 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ساختار جدیدی را به نام گروه اقتصادی پیش بینی کرده است که دو یا چند نفر اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی بامنافع مشترک برای یک دوره محدود یا مدت معین براساس قراردادی کتبی موسوم به قرارداد پایه مبادرت به انجام اعمال تجاری می نمایند مشروط بر این که قرارداد پایه در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد که از این پس شخصیت حقوقی تشکیل شده تلقی می گردد اگرچه این نوع از تشکیلات شرکت تجاری محسوب نمی گردد و شرکت مدنی محسوب است اما دارای شخصیت حقوقی می باشد. از خصایص این شرکت این است که مدیریت و اداره و حیطه اختیار مدیران تابع قرارداد پایه است و مسئولیت اعضا گروه به صورت تضامنی می باشد. این گروه به مانند شرکت های تجاری می بایست دارای دفاتر تجاری باشند و با فوت و حجر و ممنوعیت قانونی یکی از اشخاص حقیقی و ورشکستگی یکی از اشخاص حقوقی منحل می گردد. البته در خصوص فوت اشخاص حقیقی در صورتی که جایگزینی وراث در قرارداد پیش بینی شده باشد موجب انحلال گروه اقتصادی نمی گردد . در این نحوه فعالیت اقتصادی، تصفیه گروه می تواند به علت انقضاء مدت فعالیت و یا انحلال گروه باشد که تابع احکام ورشکستگی است. نظارت در این نوع از گروه های اقتصادی به شیوه بازرسی مندرج در مادتین 151 و 152 لایحه اصلاح قانون تجارت است و در موارد سکوت قانون تنظیم روابط اشخاص و اداره گروه تابع قانون مدنی است.
_ شرکت مادر ( هلدینگ ) :
شرکتی است که با سرمایه گذاری در شرکت سرمایه پذیر جهت کسب انتفاع، آن قدر حق رای کسب می کند که برای کنترل عملیات شرکت ، هیات مدیره را انتخاب می کند و یا در انتخاب اعضاء هیات مدیره تاثیرگذار است.
_ کنسرسیوم :
برخی معتقدند نوعی از مشارکت مدنی ( شرکت بدون شخصیت حقوقی ) است و برعهده گرفتن یک پروژه پیمانکاری می باشد اقدام به تشکیل یک مشارکت می نماید اما برخی کنسرسیوم را متشکل از چند شرکت دانسته اند که برای انحصار کالا یا بهره برداری از ذخایر مواد معدنی و مانند آن تشکیل شود یا گروه بندی چند شرکت به ائتلاف چند شرکت مستقل برای انجام امور انتفاعی است. در گروه اول ائتلاف اشخاص حقیقی و حقوقی و در گروه دوم فقط ائتلاف شرکت ها ( اشخاص حقوقی ) ملاک تشکیل کنسرسیوم است چنانچه نظر اول را بپذیریم تفاوتی با مشارکت در عقود مدنی به نظر نمی رسد اما در عقیده گروه دوم که ائتلاف اشخاص حقوقی می باشد منطق بیشتری حاکم است بنابراین کنسرسیوم را باید ائتلاف اشخاص حقوقی برای برعهده گرفتن یک پروژه پیمانکاری بدانیم.

  • شرکت هایی که به واسطه قانون ایجاد می شود

در این گونه شرکت ها که ناشی از عقود و توافق اراده طرفین یک عقد شرکت نمی باشد شرکت به موجب مصلحت دولت و تنها با یک اراده و با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود به عبارتی اینگونه شرکت ها یک بنگاه اقتصادی است که به موجب قانون برای انجام قسمتی از تصدی های دولت به موجب سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری جزء وظایف دولت محسوب می گردد ایجاد و بیش از 50% سرمایه و سهام آن متعلق به دولت می باشد که تشکیل این نوع از شرکت ها تحت هر عنوان صرفاَ با تصویب مجلس شورای اسلامی مجاز است.
نکته : در حقوق تجارت ایران تنها شرکتی که ممکن است با یک شریک تشکیل شود، شرکت های دولتی هستند که صد در صد سهام آن متعلق به دولت است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
مرکز تخصصی ثبتیکال، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی، ثبت اختراع و .. خدمات خود را به صورت ویژه ارائه می نماید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است