ایزو چیست،و چه کاربرد هایی دارد | ثبتیکال

ایزو چیست،و چه کاربرد هایی دارد

ایزو چیست،و چه کاربرد هایی دارد
4.8 (95.68%) 37 votes

امروزه یکی از مهمترین عوامل در معرفی بهتر کیفیت خدمات و یا تولید کالا ،ارائه گواهینامه ایزو می باشد که به عنوان یک استاندارد جهانی  نزد تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات در جامعه از اهمیت ویژه ایی برخوردار است و باعث تبلیغات مثبتی برای این مجموعه های دارنده این گواهینامه خواهد بود  .بنا براین ما در این مقاله بر آن شدیم تا به بررسی این گواهینامه بپردازیم.

   )ISO سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو (
ایزو در واقع حروف اختصاری International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین المللی استاندارد سازی می باشد ،که یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو، آن را تشکیل می دهد.
147 کشور از اعضای یک شبکه از موسسات ملی به نام ایزو می باشند ؛
که این اعضا که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو – سوئیس- فعالیت می کند، و وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را دارد. ایزو یک موسسه غیر دولتی است، یعنی هر کدام از اعضای آن الزاماً نماینده ملی کشور خود نیستند. با این همه ایزو یک نقش مهم بین بخشهای خصوصی و عمومی بازی می کند؛ چرا که اعضای آن یا در دولت و مؤسسات دولتی دارای سمت هستند، و یا نماینده دولت هستند. از طرف دیگر بقیه اعضا که نقش خصوصی دارند نقش مهمی در ارتباطات صنعتی دارند و در نتیجه با دولت های متبوعشان در تعامل مستقیم قرار دارند.
بنابراین گوتاهینامه ایزو به عنوان یک پل ارتباطی هم رضایت کسب و کار و هم درخواست عموم را تأمین می کند.
( ۱۷۶   ISO/TCایزو) سیستم‌های مدیریت کیفیت را به جهانیان ارائه نمود درسال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان ایزو اعلام نمود که با هدف به وجود آوردن الگویی بین المللی در جهت اجرای بهینه سیستم های مدیریتی و همچنین تضمین کیفیت کالا و یا خدمات مجموعه های دارنده این گواهینامه اقدام به تدوین این استاندارها نموده است .و امروزه از سوی تمام دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.
بنا براین تعاریف توجه داشته باشید که ایزو گواهینامه ایی نیست که به یک کالای خاص تعلق گیرد بلکه تضمین کیفت فرایند تولید یک کالا و یا ارائه انواع خدمات را مورد نظر قرار می دهد .و به عبارتی گواهی سلامت عملکرد کلی یک مجموعه می باشد .
گواهینامه استاندارد ایزو به عنوان یکی از مهمترین پایه های علم و فناوری، در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به سزا دارد و بیان گر اصل مهم افزایش سطح کیفیت فناوری پیشرفته تولید هر محصول و یا خدمات ارائه شده می باشد.
معمولا باور عمومی بر این است که این گواهینامه استاندارد اصلی برای حفظ منافع مصرف کننده است. که البته یکی از اهداف این گواهینامه ها همین است اما استاندارد به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف کنندگان توجه دارد، اما استحکام صنعت و فناوری را نیز در نظر دارد و می توان گفت که سود حاصل از رعایت استاندارد برای تولیدکنندگان بیش از مصرف کنندگان است، زیرا صرفه جویی های حاصل از کاهش انواع قطعات و مواد اولیه غیر ضروری و ضایعات، به قدری چشمگیر است که هر گونه سرمایه گذاری در زمینه استاندارد سازی فرآورده ها و خدمات را برای صاحبان صنایع موجه می سازد، به طوری که آنان در اندک زمان می توانند نتایج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخیره شده مشاهده کنند
در صورتی که به دنبال کسب گواهینامه ایزو برای کالای تولیدی و یا خدمات مجموعه خود می باشد با واژه هایی مقابل خواهید بود که در این بخش به ارائه تعریفی کلی از برخی واژه های استاندارد ایزو خواهیم پرداخت:
کیفیت چیست ؟ مجموعه خواص و ویژگی های یک محصول یا خدمت که بتواند نیازها و انتظارات مشتری را برآورده نماید و با الزامات قانونی نیز انطباق داشته باشد ، کیفیت نامیده می شود
عرضه کننده کیست ؟ سازمان یا فردی که محصول یا خدمتی را ارائه نماید ( مانند تولید کننده ، فروشنده ، پیمانکار،
مشتری کیست ؟   سازمان یا فردی که محصولی را دریافت کرده بر روی آن فرایندی را انجام دهد، مشتری نامیده می شود    
مصرف کننده کیست ؟ سازمان یا فردی که محصول دریافت شده را به مصرف می رساند ، مصرف کننده نامیده می شود
 خدمت چیست ؟ فرایندی است که قابل لمس نباشد اما توسط ادراک قابل فهم گردد . در واقع جوهره ای که ملموس نباشد ، بلکه درک آن عقلائی باشد
تولید چیست ؟ محصول یکسری فرایندهایی است که ملموس بوده و توسط کلیه حواس ، قابل درک و فهم باشد .
عدم انطباق چیست ؟ برآورده نشدن یک نیازمندی (اقدامات) در سازمان است. نیازمندی شامل قوانین و مقررات دستورالعمل های ابلاغی و استانداردهای فنی می باشد .
روش اصلاحی چیست ؟ از بین بردن معلول .
اقدام اصلاحی چیست ؟ فعالیت هایی است که عوامل یا علت های ایجاد مشکل را شناسایی و رفع نماید .
اقدام پیشگیرانه چیست ؟ شناسایی عوامل یا علت های بالقوه که از بروز مشکل در آینده جلوگیری می کند.
اینها برخی از واژه هایی بود که در فرایند دریافت گواهینامه ایزو با آن رویرو خواهید بود و تعاریفی از آن ارائه گردید در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با دیافت گواهینامه ایزو با ما در تماس باشید.
در پایان صمیمانه از همراهی شما عزیزان سپاسگذاریم.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است