ثبت شرکت دارویی | ثبتیکال

ثبت شرکت دارویی

ثبت شرکت دارویی
امتیاز این پست

امروزه عرضه محصولات مطابق با نیازها و خواسته های مصرف کنندگان از جمله مهمترین دلایل بقای کسب و کار شرکتها به حساب می آید، از آنجا که خریداران دارای نیازهای متفاوت بوده و به هنگام خرید از روش های مختلف استفاده می کنند،عوامل مختلفی در تصمیم گیریشان موثر است که اساساَ دلیل خرید، نحوه انتخاب و میزان مصرف آنها را مشخص می نماید .
در این میان بارشد چشمگیر صنعت دارویی ایران و رقابتی شدن بازار مذکور ،شناخت هر چه دقیق تر رفتار مصرف کننده در این بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد ، در اکثر کشورها از جمله کشور ما دارو جزئی از کالاهای استراتژیک محسوب می شود که به همین دلیل، توزیع ، مصرف ، قیمت گذاری و تبلیغات دارو همیشه در کنترل و نظارت دولت و سازمان های وابسته صورت گرفته و می گیرد . از این رو، شرکت های دارویی از اهمیت بسزایی برخوردارند.
نظر به اهمیت این شرکت ها در این مقاله برآنیم تا اطلاعات کاملی را در مورد چگونگی ثبت شرکت دارویی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:

  • موسسات دارویی و زمینه فعالیت آن ها

طبق ماده 1آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های دارویی ، موسسات دارویی به شرکت های تولید کننده ،وارد کننده و شرکتهای فوریتی واردات دارو که صلاحیت آنها مطابق قانون به تایید رسیده و مجوز فعالیت آنها صادر شده است ،اطلاق می گرد.
پخش دارو در شرکت های دارویی موارد ذیل راشامل می شود :
الف) شرکت پخش سراسری :
شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ، مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخواران ،لوازم مصرفی پزشکی و فراورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سراسر کشور می نماید و واسط بین موسسات دارویی مجاز و دارو خانه هاست .
ب) شعبه استانی :
بخشی از ساختار شرکت پخش سراسری است که تحت نظارت ستاد مرکزی آن شرکت و بر اساس ضوابط قانونی و دستورالعمل های وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و با هماهنگی و تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مرکز استان ،مسئول توزیع دارو می باشد.
ج) شرکت پخش استانی :
شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده است و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ،مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخواران،لوازم مصرفی پزشکی،و فراورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می نماید و قبل از ابلاغ این آیین نامه مجوز فعالیت لازم را اخذ نموده است.
چه کسانی می توانند شرکت دارویی ثبت کنند؟
هر شخص حقوقی که در اساسنامه آن موضوع توزیع دارو قید شده باشد میتواند بر اساس ضوابط درخواست تاسیس شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی نماید.
تعداد شرکتهای پخش سراسری با توجه به گردش مالی و حجم بازار دارویی کشور هر 5سال یکبار به تشخیص کمیسیون قانونی مرکز تعیین می گردد.
شرکتهای پخش سراسری و استانی صرفاَ مجاز به توزیع داروهایی هستند که مجوز ورود به بازار را از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دریافت کرده باشند.
٭برای توزیع کلیه فرآورده های بیولوژیک ، داروهای مخدر و تحت کنترل ، داروهای orphan  و هر دارویی که نیاز به ثبت اطلاعات بیمار دارد و داروهای یارانه ای ،علاوه بر لزوم رعایت ضوابط و مفاد مندرج درآیین نامه ،اخذ مجوز جداگانه از ” اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر” ضروری می باشد.
مدیر عامل شرکت می بایست همزمان با درخواست تاسیس شرکت توزیع دارو مدارک و مستندات ذیل را طبق ضوابط ارائه نماید :
برای کلیه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل :

  • حسن سابقه خدمت و فعالیت و توانمندی های لازم در حوزه دارو با تایید کمیسیون قانونی
  • تابعیت ایران طبق قانون مربوطه
  • ارائه گواهی عدم سوپیشینه
  • متدین به یکی از ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی
  • ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مسلح.

امکانات و شرایط مورد نیاز برای اخذ مجوز فعالیت و پروانه تاسیس شرکت دارویی به چه صورت است؟
1- معرفی مسئولین فنی واجد شرایط برای دفتر و انبار مرکزی شرکت و هر یک از شعب استانی طبق ضوابط
2- معرفی انبار مرکزی بر اساس ضوابط
3- معرفی شعب استانی مطابق بر اساس ضوابط
4- معرفی و ارائه یک نسخه از نرم افزار رایانه ای با قابلیت ارائه گزارشات الکترونیک مورد نیاز شرکت و اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و معاونت غذا و دارو از دانشگاه مرکز استان (در خصوص شعب استانی) و ایجاد سطح دسترسی به روز برای دریافت هرگونه اطلاعات مربوط به شرکتهای تولید کننده و وارد کننده دارو و مشتریان.
5- داشتن امکانات توزیع دارو و ناوگان حمل و نقل مناسب طبق ضوابط
نحوه صدور مجوز فعالیت و پروانه تاسیس شرکتهای پخش:
در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت شرکت پخش برای مدت حداکثر یکسال صادر میشود.
مجوز فعالیت پخش استانی در مناطق مورد نیاز بر اساس فهرست وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در صورتی تمدید می شود که علاوه بر تداوم وجود شرایط و امکانات مندرج در این آیین نامه پوشش 100درصدی توزیع دارو در کلیه داروخانه های استان بعد از یکسال فعالیت انجام شده باشد که در صورت احراز و تایید دانشگاه علوم پزشکی محل ،مجوز فعالیت برای مدت معین با نظر کمیسیون قانونی تمدید شده و در صورت تداوم شرایط در پایان 5سال پروانه تاسیس صادر خواهد شد.

  • ثبت شرکت دارویی :

شرکت های دارویی در قالب های سهامی خاص و مسئولیت محدود قابل ثبت هستند که شرایط ثبت شرکت دارویی در هر کدام از این قالب های ثبتی متفاوت است.
شرایط ثبت شرکت دارویی در قالب شرکت سهامی خاص:
– حداقل 3نفر عضو هیات مدیره به همراه دو نفر بازرس اصلی و علی البدل
– سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال می باشد
– واریز 35%از سرمایه اولیه شرکت و ارائه گواهی بانکی
شرایط ثبت شرکت دارویی در قالب مسئولیت محدود :
– حداقل 2نفر شریک بالای 18سال
– سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال است
– اقرار مدیر عامل مبنی بر دریافت کل سرمایه
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت دارویی :
1- درخواست کتبی اخذ موافقت اصولی شرکت پخش سراسری یا استانی دارو
2- تصویر اساسنامه شرکت با موضوع فعالیت در خصوص توزیع دارو
3- تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و تغییرات آن
4- گواهی عدم سوپیشنه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل
5- نداشتن سوء فعالیت در امور دارویی و وزارت بهداشت ،درمان و اموزش پزشکی
6- فرم تکمیل شده تعهدنامه شرکت
7- معرفی نامه کتبی معاونت غذا ودارو دانشگاه مربوطه
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در موسسه ی ثبتیکال، با افتخار در خدمت شما خواهند بود.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است