حقوق و وظایف شرکاء در شرکت بامسئولیت محدود | ثبتیکال

حقوق و وظایف شرکاء در شرکت بامسئولیت محدود

حقوق و وظایف شرکاء در شرکت بامسئولیت محدود
امتیاز این پست

شرکاء جمع شریک یعنی هر کسی که با دو یا چند نفر دیگر براساس توافق و با رعایت قوانین تجاری مبادرت به تشکیل و ثبت شرکت به نحو بامسئولیت محدود می نماید. شرکاء در این شرکت دارای حقوق و وظایفی هستند که مختصر به آن ها می پردازیم :
1. حق حضور و رای در تصمیم گیری
ماده 107 قانون تجارت مصوب 1311 تصریح می دارد هر یک از شرکاء به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای حق حضور و رای خواهد بود مگر این که اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد. این حق حضور و رای ناشی از حق مالکیت دارنده سهم الشرکه است که یا راسا حضور یافته و برای اعلام نظر خود اعلام رای می کند یا این که نظر خود را به وسیله نماینده قانونی خود یا وکیل خود به واسطه نیابت قانونی اعمال می کند. در هر صورت حق حضور و حق رای لازم و ملزوم یکدیگرند یعنی فرض یکی بدون دیگری محال است مگر این که صاحب سهم الشرکه از اعلام رای خود در زمان حضور امتناع کند.
2. حق بهره مندی از منافع شرکت
ماده 108 قانون یاد شده تصریح می دارد روابط بین شرکاء تابع اساسنامه است اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکاء به عمل خواهد آمد.
قانون تجارت برای جلوگیری از اخذ تصمیمات پراکنده و خودسرانه برای روابط بین شرکاء اساسنامه را شاخص قرار داده است. اساسنامه اگرچه با رعایت قوانین آمره توافقی بین شرکاء محسوب می شود اما دارای جنبه آمرانه است و به منزله قوانین آمره و مقررات حل و فصل اختلافات محسوب می شود. یکی از مواردی که ممکن است موجب ایجاد اختلاف نظر بین شرکاء در میزان سود و نحوه توزیع و زمان توزیع آن گردد تقسیم حاصل از فعالیت های تجاری شرکت است که در اساسنامه می بایست این موضوع به طور دقیق ذکر گردد اما از جهت دیگر ضرر ناشی از فعالیت تجاری شرکت است که این سوال را ایجاد می کند مبنی بر اینکه هر شریک چه میزان از ضرر را باید متحمل شود که علی القاعده تابع اساسنامه است.
همچنین ماده 113 قانون یاد شده تصریح می دارد که مفاد ماده 57 این قانون راجع به تشکیل سرمایه احتیاطی در شرکت های بامسئولیت محدود نیز لازم الرعایه است بدین شرح که سرمایه احتیاطی که طی همان اندوخته قانونی از درآمد حاصل شده خالص به دست آمده و باید همه ساله لااقل یک بیستم آن موضوع شود اما همین که اندوخته قانونی به عشر سرمایه شرکت رسید موضوع کردن این مقدار اختیاری است.
3. حق بهره مندی از تقسیم اموال شرکت
علاقه مندان به تشکیل شرکت و کسانی که علاقه مند به داشتن سهمی در سرمایه و با رعایت قوانین و مقررات می باشند در دوره حیات شرکت دارای حقوقی جاری می باشند اما پس از این که شرکت بنا به موارد قانونی منحل گردید و مطالبات خود را وصول و دیون خود را پرداخت نمود هر شریک می تواند از سهم الشرکه باقی مانده بهره مند گردد یا به عبارتی از اموال باقی مانده شرکت به میزان سهم الشرکه پس از تقسیم بهره مند گردد.
4. حق واگذاری به غیر
دارنده سهم الشرکه در هر شرکت دارای اختیاراتی قانونی است مانند حق مشارکت که این حق از جمله حقوق مالی تلقی می گردد زیرا قابل داد و ستد و انتقال و تقویم است. در برخی از شرکت ها باسهام بانام و بی نام نقل و انتقال به راحتی انجام می پذیرد اما در شرکت بامسئولیت محدود ، حق انتقال سهم الشرکه وجود دارد اما مشروط است به موافقت عده ای از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آن ها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.
مرکز تخصصی ثبتیکال، با بهره گیری از متخصصان مجرب و توانمند آماده ارائه ی خدمات به شما متقاضیان عزیز می باشد.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است