سهام با نام وبی نام | ثبتیکال

سهام با نام وبی نام

سهام با نام وبی نام
4 (80%) 1 vote

سهام چیست ؟
هر یک از شرکا به میزان سرمایه ای که وارد شرکت می کنند دارای سهم می شوند و هر چه میزان این سرمایه بیشتر باشد مقدار سهام افراد در شرکت بیشتر است و با توجه به میزان سرمایه ای که دارند می توانند در شرکت رای دهند و تصمیم گیری نمایند .
سهام به دو صورت با نام و بی نام وجود دارد .

سهام با نام چیست ؟
سهام با نام به سهامی گفته می شود که در برگه ی سهام نام مالک ان قید شود .در شرکت ها ی بزرگ که تعدادافراد سهامدار در ان زیاد هستند سهام بانام کمک می کند تا به وسیله ی ان افراد شناخته شوند و شرکتها به راحتی می توانند با انها در ارتباط باشند .
ایا سهام با نام قابل انتقال است ؟
بله سهام با نام هم قابل انتقال است اما برای انتقال ان باید ضوابطی رعایت شود . زمانیکه بخواهید سهام خود را انتقال دهید ابتدا باید ان را در شرکت و دفاتر سهام ان ثبت شود و این انتقال سهام می تواند توسط خود فرد یا وکیل او انجام پذیرد .
زمانیکه در هنگام انتقال سهام کل مبلغ سهام پرداخت نشود باید ادرس شخصی که سهام به نام او انتقال پیدا کرده توسط خود او یا وکیلش در دفاتر شرکت ثبت شود .زمانیکه انتقال سهام به غیر از شرایطی که گفته شد انجام شود از نظر شرکت و شخص ثالث فاقد اعتبار است.
سهام با نام در چه شرایطی قابل انتقال است ؟
زمانیکه انتقال سهام انجام شد و در دفاتر سهام شرکت به ثبت رسید حالت قانونی پیدا می کند و شرکت باید این انتقال را از طریق تنظیم صورت جلسه ی انتقال سهام به اداره ی ثبت شرکت ها اطلاع دهد . زمانی که انتقال سند در دفاتر سهام شرکت به ثبت رسیده باشد یعنی از نظر شرکت و شخص ثالث مورد قبول است و حالت قانونی دارد .در مواقعی که خود شخص نتواند برای انتقال سهام حضور داشته باشد این انتقال توسط وکیل او انجام می شود که در این شرایط باید شماره ی ثبت وکالت نامه در دفاتر سهام شرکت قید شود .
زمانیکه بخواهند سهام بانام   به سهام بی نام تبدیل شود اگر قبلا در اساسنامه ی شرکت قید شده باشد از طریق همان عمل می کنند اما اگر در اساسنامه چیزی بیان نشده باشد باید در مجمع عمومی فوق العاده توسط هر یک از سهامداران مورد  رای گیری قرار بگیرد و انها مشخص می کنند که به چه روشی این کار انجام شود .
سهام بی نام چیست ؟
بر روی سهام بی نام اسمی قید نشده است و این سهام همانند یک چک ویا سندی می ماند که در وجه حامل است یعنی اگر شخص  ان را گم کند فردی که ان را پیدا کرده است می تواند مدعی ان باشد که سهام متعلق به او است .
نحوه ی انتقال سهام بی نام مانند سهام با نام نیست و از طریق قبض برگه ی سهام قابل انتقال است .
برای اینکه گواهی موقت سهام بی نام صادر شود باید مبلغ اسمی هر سهم پرداخته شود . به شخصی که این سهام را دارد گواهی موقت با نام داده می شود تا در زمان انتقال از قوانین مربوط به انتقال سهام با نام استفاده کنند .
باید برای پرداختن قسمتی از مبلغی که برای سهام بی نام پرداخت شده گواهی سهام با نام صادر شود تا در هنگام پرداخت مبلغ سهام مشخص شود که سهام متعلق به کیست و چه کسی باید مبلغ را پرداخت کند .
شرکتها نمی توانند در ابتدای واگذاری سهام ان را به صورت بی نام منتشر کنند .
سهام بی نام چگونه به سهام با نام تبدیل می شود ؟
ابتدا باید برای تبدیل سهام بی نام به سهام با نام باید در روزنامه ی کثیر الانتشار 3 نوبت اگهی داده شود که فاصله ی بین این اگهی ها 5 روز است .از زمان دادن اولین اگهی صاحب سهام به مدت شش ماه وقت دارد تا سهام خود را به سهام با نام تبدیل کند اما اگر در طول مدت مشخص شده این کار انجام نشود همه ی سهام بی نام باطل می شود .
خریداری سهام با نام بهتر است یا سهام بی نام ؟
مزایای داشتن سهام با نام از این جهت است که شرکت هایی که سهام خود را به صورت با نام عرضه می کنند می توانند نام اشخاصی را که این سهام ها را خریداری کرده اند را بدانند زیرا در این شرکت ها دفتری موجود است که شماره ی ردیف و نام دارنده ی سهام در ان ذکر می شود پس شرکت برای اینکه شرکا خود را بشناسد سهام خود را به صورت با نام عرضه می کند .
یکی دیگر از مزیت های سهام با نام این است که در صورت دزدیده شدن یا گم شدن برگه ی سهام شخص می تواند ادعای خود را مبنی بر اینکه این سهام متعلق به او است را ثابت کند .
مزیتی که سهام بی نام نسبت به سهام با نام دارد در این است که انتقال سهام به راحتی انجام می شود . حال با توجه به توضیحاتی که داده شد می توان نتیجه گرفت که سهام با نام از سهام بی نام بهتر است زیرا از نظر امنیتی بهتر است و همچنین نام خریدار مشخص شده است .
موسسه ثبتیکال با سابقه ی طولانی در زمینه ی ثبت شرکت و مسائل حقوقی شما را در تمام زمینه ها می تواند راهنمایی کند یکی از مزیت های مهم موسسه ی ثبتیکال در این است که شما کل هزینه را در پایان کار پرداخت می کنید .


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است