تغییر موضوع در شرکت های سهامی خاص | ثبتیکال

تغییر موضوع در شرکت های سهامی خاص

تغییر موضوع در شرکت های سهامی خاص
امتیاز این پست

موضوع شرکت چیزی است که شرکت برای آن تاسیس شده است. مثلاَ شرکتی که برای خرید و فروش چرم یا استخراج مس تشکیل شده عمل ” خرید و فروش چرم ” و یا ” استخراج مس ” موضوع فعالیت شرکت است.
در ذیل ضمن بررسی موارد قانونی در انتخاب موضوع شرکت ، به چگونگی تغییر موضوع در شرکت های سهامی خاص می پردازیم.

  • الزامات قانونی در انتخاب موضوع شرکت

موضوع شرکت ممکن است به طور کلی مانند معاملات صرافی و بانکی و یا عمل به خصوصی، مثل تجارت پارچه ای ابریشمی ولی در هر حال باید صریح و منجز باشد.
موضوع شرکت و هم چنین جهت آن باید مشروع و متضمن منافع عقلانی باشد والا ابطال شرکت خواهد بود. مثلاَ شرکتی که برای اداره قمارخانه تشکیل می شود، موضوع آن نامشروع است و یا اگر شرکتی به جهت تغییر مسیر رودخانه ها بدون این که برای زراعت یا اخذ منافعی باشد تشکیل گردد، چون متضمن منافع عقلانی نیست جهت آن صحیح نمی باشد.
مدیران نمی توانند در عمل از حد موضوع شرکت تجاوز و در صورت تجاوز عمل آن ها اثر قانونی ندارد و در صورت تجاوز عمل آن ها اثر قانونی ندارد و در صورت تفریط یا تعدی کلیه مدیران متضامناَ مسئول خسارت صاحبان سهام می باشد.
در بعضی از کشورها مانند انگلستان موضوع شرکت را نمی توان تغییر داد. علماء حقوق تجارت انگلستان معتقدند شرکتی که برای موضوع معینی مثلاَ پارچه بافی تشکیل شده، اگر موضوع آن تغییر داده شود، مثلاَ به استخراج معادن تبدیل شود مسلماَ شرکت دیگری خواهد بود که ارتباطی جز از لحاظ شرکا با شرکت اولی نخواهد داشت ولی قوانین ایران تغییر موضوع شرکت را منع ننموده است و چون در مجمع عمومی فوق العاده مواد اساسنامه را می توان نغییر داد و موضوع شرکت هم جزئی از اساسنامه است از این جهت تغییر آن اشکالی ندارد.

  • تغییر موضوع شرکت سهامی خاص

پیش از شروع به هر اقدامی جهت ثبت ، در ابتدا چنانچه موضوع فعالیت شما نیاز به مجوز داشته باشد می بایست نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایید. توضیح آنکه، تعدادی از موضوعات بدون نیاز به اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را دارند اما چنانچه موضوع تعیین شده مستلزم موافقت مراجع خاصی باشد، لازم است قبل از اقدام به ثبت ، مجوزهای لازم اخذ گردد. این موضوعات شامل 23 مورد کلی می باشند که هریک از این 23 مورد خود شامل چند موضوع مرتبط به هم می باشد.
متقاضیان محترم ، در صورت مواجه شدن با هر گونه سوالی در رابطه با موضوعات نیازمند به اخذ مجوز، می توانند با همکاران ما در مرکز تخصصی ثبتیکال تماس حاصل فرمایند.
مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص :
–  تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
–  در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده رعایت تشریفات دعوت وفق اساسنامه شرکت و مواد  لایحه اصلاحی قانون تجارت ماده (99) الزامی است.
–  در صورتی که موضوع شرکت کلاً تغییر یابد یا مواردی درآن اصلاح گردد یا مواردی به آن الحاق گردد، بطور کامل  در صورتجلسه نوشته شود.
–  در صورتیکه موضوع قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از مرجع خاصی باشد می بایست بدواً به مرجع مربوطه مراجعه و مجوز لازم را اخذ  و بهمراه صورتجلسه ظرف مدت سه روز از طریق پست تحویل اداره ثبت شود و سپس بارکدپستی در سیستم درج گردد.
–  در صورتی که مجمع با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شده اصل  روزنامه حاوی آگهی دعوت بهمراه صورتجلسه  تحویل اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری شود.
نام سهامداران حاضر در مجمع  و تعداد سهام آنها در یک لیست  نوشته و به امضاء آنها برسد و هیات رئیسه مجمع صحت آن را تأیید و بهمراه  صورتجلسه به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ارسال گردد.
نکته : کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات ازطریق سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir صورت می گیرد.
مرکز تخصصی ثبتیکال، با کادری متخصص و مجرب در زمینه های ثبت شرکت ،  ثبت تغییرات شرکت ، ثبت برند و علائم تجاری ،  ثبت اختراع ،  ثبت طرح صنعتی ،  خدمات رتبه ( گرید) ،  خدمات کارت بازرگانی و … خدمات خود را به صورت گسترده ارائه می نماید.
برای این منظور کافیست با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است