نحوه ابطال و تعلیق کارت بازرگانی | ثبتیکال

نحوه ابطال و تعلیق کارت بازرگانی

نحوه ابطال و تعلیق کارت بازرگانی
امتیاز این پست

کارت بازرگانی چیست ؟
کارت بازرگانی عبارت از مجوزی است که دارنده آن اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، می توانند با اخذ آن اقدام به فعالیت تجاری نمایند و نسبت به  واردات و صادرات قانونی کالا مبادرت نمایند.
همانگونه که اشاره شد اخذ کارت بازرگانی برای افراد حقیقی و حقوقی امکان پذیر می باشد. این بدین معناست که این کارت برای یک شرکت و مدیر عامل یک شرکت و یا تاجری فعال در زمینه صادرات واردات(در صورت احراز شرایط لازم )قابل دریافت می باشد. مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی می باشد و داوطلبین دریافت آن پس از طی مراحل قانونی و احراز شرایط قانونی می توانند این کارت را از این مرجع دریافت دارند.
در این مقاله نحوه ابطال و تعلیق کارت بازرگانی را بررسی خواهیم نمود:
در ابتدا توجه داشته باشید ، چنانچه کارت بازرگانی شخص حقوقی و حقیقی مفقود یا سرقت شود بنا به تقاضای صاحب کارت و ارائه مدارک ذیل کارت بازرگانی وی برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی تعلیق می گردد .
اقدامات لازم در صورت مفقودی و یا سرقت کارت بازرگانی:
1-ارائه درخواست 2-طلاع به اداره آگاهی در صورت سرقت 3- درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار
ابطال کارت بازرگانی ( اعم از اختیاری یا اجباری)
ابطال اختیاری
ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری ( انصراف ) یا اجباری باشد.در حالت اول، شخص حقیقی یا حقوقی، بنا به دلایل مختلف می تواند به اتاق های بازرگانی و تعاون اداره کل مقررات صادرات و واردات یا سازمان های بازرگانی استان ها مراجعه کند و با ارائه مدارک لازم که در ذیل بدان اشاره خواهد شد، انصراف خود را از داشتن کارت بازرگانی اعلام نماید.
ابطال اجباری
در شرایطی نیز در صورت نغز قوانین از سوی دارندگان کارت ، قانون گذار اقدام به ابطال کارت بازگانی این افراد خواهد نمود:
بطور مثال در صورتی که دارنده کارت بازرگانی مرتکب جرم قاچاق شود ،علاوه بر مجازات، محکوم به ابطال کارت بازرگانی می گردد. در این صورت کارت شخص بازرگان به طور موقت یا دائم بر حسب مورد باطل می شود ( ماده 30 قانون امور گمرکی ایران )
مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی حقیقی
1-تقاضای شخص( در 1 نسخه )
2-اصل کارت بازرگانی
3-اظهارنامه ابطالی ثبت نام در دفاتر بازرگانی  ( 1 نسخه )
4-گواهی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی جهت ابطال ( در صورت تولیدی بودن)
5-گواهی مفاصا حساب دارایی آخرین سال مالیاتی جهت ابطال ( به همراه داشتن برگه های تشخیص و یا قطعی سال های 79 به بعد و اظهارنامه مالیاتی دارای کد رهگیری سال 1390 الزامی است)
مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی حقوقی
1-تقاضای شخص
2-اصل کارت بازرگانی
3-گواهی مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی جهت ابطال
4-گواهی مفاصا حساب دارایی آخرین سال مالیاتی جهت ابطال ( به همراه داشتن برگه های تشخیص و یا قطعی سال های 79 به بعد و اظهارنامه مالیاتی دارای کد رهگیری سال 1390 الزامی است).
5-صورتجلسه مجمع عمومی برای شرکت های سهامی عام ، خاص و صورتجلسه هیات مدیره برای سایر شرکت ها مبنی بر ابطال کارت بازرگانی ( در صورت عدم انحلال) ،
6-اظهارنامه ابطالی ثبت نام در دفاتر بازرگانی
7- یک نسخه کپی روزنامه رسمی اعلام انحلال شرکت
مدارک مورد نیاز جهت تعلیق کارت بازرگانی
1-تقاضای شخص
2-اطلاع به اداره آگاهی در صورت سرقت
3-درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ( نام دارنده کارت اعم از حقیقی و یا حقوقی و شماره کارت بازرگانی در روزنامه درج گردد .
با سپاس از همراهی شما عزیزان.


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است