چرا علامت تجاری خود را ثبت کنیم ؟ | ثبتیکال

چرا علامت تجاری خود را ثبت کنیم ؟

چرا علامت تجاری خود را ثبت کنیم ؟
امتیاز این پست

علامت تجاری وسیله ای است که به تاجر یا تولید کننده جنس اجازه می دهد اجناس خود را از اجناس سایرین مشخص سازد.
ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310 ، علامت تجاری را به شرح ذیل تعریف می کند :
” علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود”.
علامت تجاری به طور عموم شامل هر نوع علامتی است که برای امتیاز یک محصول صنعتی یا تجاری یا کشاورزی از سایر محصولات مشابه آن در بازار به کار می رود. به موجب قانون، ثبت علامت اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.  با این وجود، به دلیل مزایا و امتیازاتی که ثبت برند در پی دارد، تجار علائم خود را به ثبت می رسانند. از جمله مهم ترین این دلایل می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
1- حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.
به این معنی که اشخاصی که علامت خود را به ثبت نرسانند نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت جلوگیری کنند و به این  جهت کلیه تجار و موسسات تجاری، برای حفظ علامت خود از تقلید و تقلب ، علائم خود را به ثبت می رسانند.
2- کاربرد شناسایی و تمییز کالا
علامت تجاری و ثبت آن، موجب متمایز شدن کالاهای ارائه شده و خدمات یک شرکت از کالا و خدمات شرکت های دیگرمی شود. بدین ترتیب مصرف کننده این فرصت را دارد که از بین انواع متنوع کالاهای رقیب نوع دلخواه را انتخاب کرده و یک محصول را از محصول دیگر متمایز سازد. به عبارت دیگر، ثبت برند تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
3- کاربرد رقابتی
ثبت برند باعث می شود تا افراد ذی نفع به افزایش کیفیت برند بپردازند.
4- کاربرد بازاریابی و تبلیغاتی
امروزه می توان علائم تجاری را تضمین کننده بقا و گسترش سرمایه تجاری شرکت ها دانست ، این امر بخصوص با توجه به نفوذ علائم تجاری به بازارهای جدید در اثر تبلیغات گسترده و متنوع صورت می پذیرد. هرچه علائم مشهورتر باشد بازاریابی و فروش کالاها آسانتر و بیشتر خواهد بود.ثبت یک علامت تجاری به شهرت سریع تر برند کمک می کند .
5- علامت تجاری ثبت شده ، قابل نقل و انتقال است . لذا، می توان آن را انتقال داد.
به موجب ماده 12 قانون ثبت و علائم و اختراعات : ” علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد”. در صورت ثبت، دولت از آن حمایت می کند. لذا تفویض اجازه ی استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث داده می شود که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد.
6- ثبت برند می تواند برای سهامداران نیز ایجاد ارزش افزوده ی سهام کند و باعث افزایش درآمد شرکت شود.
7- برای دریافت تسهیلات نیاز به ثبت علامت تجاری است.
8- ممکن است دارایی ارزشمند کسب و کار باشند.
9- جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی فروش است .
10- اجازه استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می باشند.
پس به طور کلی می توان گفت از آن جا که مالکیت یک علامت از طریق ثبت آن به دست می آید امکان وجود عمل جعل قبل از ثبت وجود ندارد . در عوض یک متقاضی ثبت می تواند اقدام کننده را بعد از انتشار تقاضای ثبت تحت تعقیب قرار دهد.
ثبت ایده ی نو
” با بهره گیری از مجرب ترین کارشناسان ثبتی “


تهران، جردن، خیابان دستگردی، به سمت خیابان ولیعصر، پلاک 377، ساختمان بانک خاورمیانه، طبقه 5، واحد 10
0219669
کلیه حقوق محفوظ است